vraagje over vruchtgebruik en volle eigendom

k.b.
Berichten: 876

Re: vraagje over vruchtgebruik en volle eigendom

#16 , 10 dec 2015 15:21

Dan is het nu gewoon afwachten en hopen dat uw vader er bovenop raakt ...
Indien hij bvb zou evolueren naar een verblijf in een verzorgingsinstelling of een rusthuis zal u nog samen met hem de nodige beslissingen kunnen nemen om eventueel deze eigendom te verkopen om verder in te staan voor zijn verzorging ...

Sterkte

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan_be
Topic Starter
Berichten: 13

#17 , 16 dec 2015 15:56

Even een update, vader is ondertussen gestorven.
Ik heb telefonisch geïnformeerd bij de notaris en ik had een medewerker aan de lijn.
Die zei dat ik wellicht erfenisrechten moet betalen op het vruchtgebruik dat mijn vader had, dus de helft van de waarde van de eigendom.
Binnenkort heb ik een afspraak met de notaris en weet ik uiteraard meer.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#18 , 16 dec 2015 18:18

Jan, vooreerst mijn deelneming bij het overlijden van uw vader.
U wordt nu alleen volle eigenaar van de woning. U had reeds de blote eigendom van de helft van de woning. Het vruchtgebruik van vader komt daar - kosteloos- bij, zodat dat volle eigendom wordt. U erft de halve woning die vader had. Maar hier dient u de nodige successierechten op te betalen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

k.b.
Berichten: 876

#19 , 16 dec 2015 20:15

Jan , vooreerst ook mijn oprechte deelneming ...
U hebt inderdaad goed begrepen dat u vermoedelijk erfenisrechten zal moeten betalen op de helft van de waarde van de woning ( het gedeelte dat je vermeld van het vruchtgebruik klopt wel niet , doch het "resultaat" heb je goed begrepen .

Praat openlijk bij de notaris over de toestand van de woning en het feit dat deze mogelijks grondig dient aangepakt ...
U kan zich ook laten informeren aangaande de mogelijkheden om eventueel het pand te verkopen ...

Sterkte ...

k.b.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”