op mijn naam of van de kinderen

dajuna
Topic Starter
Berichten: 14

op mijn naam of van de kinderen

#1 , 10 nov 2007 00:47

ik ben een gescheiden vrouw en daardoor is mijn huis verkocht.
nu heb ik met mijn deel en met een deel geleend geld een nieuw appartement gekocht en dit (onder voorbehoud ) op mijn naam alleen.
men rade mij aan om bij opmaak van de akte het appartement op de kinderen hun naam te zetten (ik heb er twee) en dat ik dan tot mijn dood het vruchtgebruik er zou van hebben en dit om de reden dat mijn kinderen later minder sucsessierechten moeten betalen. mijn vraag is nu wat zijn voor mij hier de nadelen van en waar moet ik op letten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 10 nov 2007 12:48

Opletten : indien U dit zou doen om later succesierechten te vermijden , moet U nu een specifieke procedure volgen. De Registratie zal later vragen hoe uw kinderen de blote eigendom hebben verkregen. Kunnen zij niet bewijzen dat zij die zelf , met eigen middelen , hebben betaald , zijn nog altijd successierechten te betalen. De verdeling in de akte van aankoop vermelden is onvoldoende.
Dus , u kan als volgt handelen.
U koopt het appartement en betaalt het volledig. Daarna schenkt U de blote eigendom - met schenkingsrechten - aan uw kinderen. De splitsing BE/VG moet realistisch gebeuren op basis van uw leeftijd.
U kan ook - voor U de compromis tekent - het nodige geld aan uw kinderen schenken , zodat zij eigen middelen hebben om hun deel BE te betalen. U koopt dan het VG.
Zorg telkens voor de nodige bewijzen en hou die bij , want er is geen verjaring. Het kan dus zijn dat pas binnen 30 of 40 jaar er achter gevraagd wordt.
Spreek erover met uw notaris.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”