teveel sucsessierechten betaald

akromah
Topic Starter
Berichten: 114

teveel sucsessierechten betaald

#1 , 02 nov 2007 10:58

Hallo,

de (weduwe) moeder van mijn vriendin overleed in september vorig jaar.
Mijn vriendin en haar broer regelden de sucsessierechten via de notaris en stelden het ouderlijk huis te koop.
Dit lag heel moeilijk in de markt wegens slechte indelingen en een feestzaal rechtover de woning.
Dit huis is vorige week uiteindelijk verkocht maar voor veel minder dan het bedrag dat opgegeven werd bij de sucsessierechten.
Kan dit teveel betaald bedrag rechtgezet en teruggevorderd worden?


Vriendelijk bedankt.
Akromtje

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 02 nov 2007 18:19

Nee.
De verkoopswaarde die U in de aangifte vermeldde, is definitief geworden 5 maanden na de overlijdensdatum (bij overlijden in België).

Het Wetboek der Successierechten voorziet niet in een mogelijkheid om terug te komen op een verkoopwaarde.


PS de omstandigheden die volgens U verantwoordelijk zijn voor de lage prijs bestonden toch ook op datum van de aangifte? Dan begrijp ik niet waarom (zeker als U zinnens was te verkopen) de verkoopwaarde niet veel lager werd aangegeven. Bij spontane aangifte van een méérwaarde is er immers geen boete vereist wegens een te lage schatting.

akromah
Topic Starter
Berichten: 114

#3 , 02 nov 2007 20:07

Dino,

hartelijk bedankt voor je antwoord.
Mijn vriendin en haar broer zijn niet zo op de hoogte van al die zaken (wie wel)
en de notaris die alles heeft geregeld ivm de successierechten had hen daar volgens mij ook moeten op wijzen.
Mijn ervaring zegt me, dat als men iets wil verkopen, de verkoper het altijd hoger inschat dan de koper..
Dit is dus hier ook gebeurd natuurlijk.
Maar zij dachten dat dit nadien rechtgezet kon worden..
Niet dus en héél jammer.

Groeten
Akromtje

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”