Welke constructie gebruiken?

Maaikekat
Topic Starter
Berichten: 21

Welke constructie gebruiken?

#1 , 22 sep 2015 21:04

Even een korte schets. Iemand heeft een partner zonder nazaten en woont er niet mee samen. De partner krijgt een mooie erfenis van 150 000 euro van een overleden broer. Hoe kan er voor gezorgd worden dat bij overlijden van de partner het geld niet terug naar vadertje staat gaat. Kan er bevoorbeeld een huis gekocht worden op de andere partner met de partner als vruchtgebruiker? Graag suggesties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 22 sep 2015 21:32

Is het de bedoeling dat bij overlijden van de partner zonder nazaten de nalatenschap terecht komt bij de andere partner (en bij overlijden, diens kinderen)? Zo ja, dan kan een maatschap mogelijk een optie zijn.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 22 sep 2015 22:59

Huis kopen , wettelijk samen gaan wonen en een testament maken.
Als de eigenaar dan sterft, komt het huis bij de partner terecht - zonder successierechten.

Maatschap? Waarom moeilijk, als simpel ook kan?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 23 sep 2015 00:26

Huis kopen , wettelijk samen gaan wonen en een testament maken.
Als de eigenaar dan sterft, komt het huis bij de partner terecht - zonder successierechten.

Maatschap? Waarom moeilijk, als simpel ook kan?
Willen ze wel een pand kopen? Misschien willen ze de gelden liever behouden en investeren in aandelen, ipv. te investeren in vastgoed? Ik las het eerder van, een pand zouden we kunnen kopen, moest het fiscaal interessant zijn.

't is nu niet dat gemiddeld vastgoed nog zotte rendementen opbrengt. Af en toe kan je nog is een pareltje vinden, maar ook minder en minder. Tenzij je projectontwikkeling doet mag je de dag van vandaag mag je al blij zijn wanneer je een rendement haalt van 2-3%. Met een beetje slim investeren in aandelen en munten haal je makkelijk 15-25%. Ander risicoprofiel natuurlijk, maar gelet dat "jan en alleman" denkt dat het investeren een vastgoed een goed idee is, maak ik mij daar toch wel zorgen om.

Maaikekat
Topic Starter
Berichten: 21

#5 , 23 sep 2015 10:59

Alleen is de vraag als je wettelijk gaat samenwonen of je dan als pensioengerechtigde niet een deel van je pensioen verliest?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 23 sep 2015 12:43

Het pensioen wordt pas herzien als men trouwt, niet bij wettelijk samenwonen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”