levensverzekering en testament

bounty
Topic Starter
Berichten: 5

levensverzekering en testament

#1 , 26 okt 2007 15:23

Mijn alleenstaande moeder is onlangs overleden. Ik ben enig kind en heb zelf 1 minderjarige zoon. Er was een levensverzekering ( target invest plan van Fortis bank ) met als begunstigde mijn zoon. Er was ook een testament met de vermelding dat het grootste beschikbare gedeelte naar mijn zoon moet gaan ( dus 50 % ).
Gaat mijn zoon dus het geld van de levensverzekeing trekken PLUS nog eens 50 % van de nalatenschap of gaat het geld van de levensverzekering meegeteld worden om aan zijn 50 % te komen, want indien dit niet zou meegerekend worden zou ik als enig kind onterfd zijn want dan zou ik 25 % hebben van de nalatenschap en geen wettelijke 50 %. Ik vind nergens informatie over hoe alles verdeeld wordt in zo'n geval.

Graag uw reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 26 okt 2007 20:20

Uw zoon is geen reservataire erfgenaam; u wel.

Door het betalen van een premie aan een verzekeraar met als opdracht bij haar overlijden een bepaalde som uit te betalen aan de kleinzoon, is dat geld al weg uit haar nalatenschap.

Als reservatair kan U inderdaad aanspraak maken op de 1/2 van de nalatenschap. Over de andere 1/2 beschikt ze vrij.
Maar, zoals gezegd, die nalatenschap omvat niet de verzekering.

Bijgevolg mag U de optelling 1/2 + 1/4 niet maken.

Maar ... U wordt een beetje beschermd door de regel dat de betaalde premies in verhouding moeten staan tot haar vermogenstoestand. Concrete cijfers of maximum percentages bestaan daar niet over.

Als een rechter zou oordelen dat ze overdreven heeft, dan is de levensverzekering (deels) een vermomde schenking en zal uw inkorting ("ik wil mijn echte helft") meer opleveren.

Zie art. 124 van de wet op de landverzekering.

bounty
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 26 okt 2007 20:43

Practisch al haar roerend vermogen zat in deze levensverzekering. Het enige dat overblijft is een onroerend goed en een beetje liquide geld
Ik zou dus de helft van de waarde van het onroerend goed erven en de helft van resterende roerende goederen ( hetgeen niet veel is ), de andere helft van het huis en het geld gaat ook naar mijn zoontje ( testament )
De verhouding zou dan zijn dat ik ongeveer 20 % van het totale vermogen zou erven en mijn zoontje 80 %
Je moet weten dat mijn zoontje nog maar 6 jaar is, dit is toch te gek voor woorden.
Moet ik dan gaan procederen tegen mijn eigen zoontje om mijn wettelijk deel te verkrijgen ????
Ik dacht altijd dat je steeds je 50 % moest krijgen
Alvast bedankt voor het antwoord

Reclame

bounty
Topic Starter
Berichten: 5

#4 , 26 okt 2007 20:45

Sorry, ik was vergeten te vermelden dat het hier niet echt om een levensverzekering gaat. Het is het geld dat ze gekregen heeft van haar groepsverzekering dat ze in een target invest plan ( Fortis )gestoken heeft ( het is een combinatie van een belegging en een levensverzekering )

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 28 okt 2007 20:53

Het blijft een levensverzekering, of er nu uitbetaald wordt bij haar overlijden of een bepaalde tijd nadien (als het maar in gang gezet wordt DOOR haar overlijden).
En het is om het even of het tak 21, 23 of 26 is (m.a.w. ongeacht de mate waarin er een vast of een deels onzeker bedrag wordt uitgekeerd).

Terug naar “Successie- & Registratierechten”