Schenking bouwgrond en registratierechten, verkaveling

Philip007
Topic Starter
Berichten: 2

Schenking bouwgrond en registratierechten, verkaveling

#1 , 26 okt 2007 08:22

Als ik van mijn ouders bouwgrond in schenking krijg moet ik dan bovenop de schenkingsrechten ook nog 10% registratierechten betalen?

De grond die mijn ouders mij zouden schenken is een deel van de grond waarop hun woning staat (HOB) met daarnaast nog een braakliggend stuk dat als deel van de oprit/tuin gebruikt wordt nu en waarop een HOB mag gebouwd worden, mag dit zomaar of dient er verkaveld te worden, zo ja hoe doe je dat en wat zijn de kosten daaraan verbonden?
Er staat wel nog een garage op die grond ook die ze me zouden schenken erbij, word ik daar dan extra op belast of maakt dat deel uit van het verlaagde schenkingstarief? Hoeveel zal dit alles me kosten op een grond + garage ter waarde van ongeveer geschat 150.000 euro?

Ik heb ook nog een broer die akkoord gaat, hij zou dan de geschatte waarde van de schenking extra krijgen bij verdeling erfenis later (of moet dat de helft van de schenking zijn?) Hangen hier eventuele problemen aan vast of zijn er betere manieren om dit op te lossen?

Indien toegestaan zou ik eventueel de garage ombouwen en uitbreiden tot een OB, geeft dit bijkomende problemen bv ivm erfenisrechten later?

Alvast bedankt voor reacties op dit complexe vraagstuk, hoop dat ik hieruit iets wijzer word over de haalbaarheid van mijn eventuele nieuwbouw ;)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 27 okt 2007 10:50

Bij schenking betaalt u enkel schenkingsrechten,onverminderd de notariskosten en -erelonen.

“Art.131.§ 1. Voor de schenkingen onder de levenden van onroerende goederen wordt over het bruto-aandeel van elk der begiftigden een evenredig recht geheven volgens het tarief in onderstaande tabellen* aangeduid...”(Wetboek Registratierechten 30 november 1939).

* € [12500 x 0,03 + (25000-12500) x 0,04 + (50000-25000) x 0,05 + (100000-50000) x 0,07 + (150000-100000) x 0,10] = € 10625.

Uw broer heeft dezelfde erfenisrechten op de nalatenschap van uw ouders als u.Dit belet niet dat uw ouders u hun beschikbaar deel in de zin van art.915 Burgerlijk Wetboek(=B.W.) buiten erfenis kunnen schenken,wat een bron van conflicten is.

Uw ouders kunnen eventueel aan uw broer NU een zelfde waarde schenken al dan niet met uitstel van levering tot hun overlijden krachtens ’5.B.Dit wil zeggen dat de begiftigde onmiddellijk een werkelijk recht...op de gegeven zaak verkrijgen moet,zonder dat nochtans vereist zij dat hij dadelijk in het bezit van de zaak gesteld zij.‘(KLUYSKENS,A.,De Schenkingen en Testamenten,Antwerpen De Standaard 1955,16).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/ en naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Philip007
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 27 okt 2007 11:17

Thx voor de info :)

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”