maandelijks bedrag geven

SUZANNA
Topic Starter
Berichten: 81

maandelijks bedrag geven

#1 , 09 sep 2015 14:47

Mag ik maandelijks een geld bedrag aan mijn kinderen geven ? moet ik daar successie rechten op betalen en krijgen ze daar zelf geen moeilijkheden mee ? moeten ze dat aan hun belastingen aangeven ? als ik dit zou doen en via een overschrijving moet ik daar iets bij vermelden ? goede raad aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 09 sep 2015 16:24

Het hangt af over hoeveel het gaat.
Een zakcent geven aan je kinderen is geen probleem.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

SUZANNA
Topic Starter
Berichten: 81

#3 , 09 sep 2015 16:34

400 of 500 euro

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 09 sep 2015 18:06

In het slechtste geval zou bij uw overlijden de geschonken som tijden de laatste drie jaar van als een schenking kunnen worden beschouwd.
Dat bedrag zou dan bij de erfenis worden geteld om de erfenisrechten te bepalen.

Indien dit totaalbedrag slechts een marginaal deel van uw bezit vertegenwoordigt dan dragen ze eerder het karakter van kadootjes ipv een formele schenking en dient er niets betaald te worden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

SUZANNA
Topic Starter
Berichten: 81

#5 , 09 sep 2015 18:30

Vriendelijk bedankt voor de info. ik geef liever nu kadootjes met een warm hart dan zie ik ze nog genieten van iets extra mvg

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#6 , 12 sep 2015 14:50

ik ken als bankier talloze families waar het gangbaar is dat kinderen frekwent (of jaarlijks) een bedrag krijgen toegestopt. dat gaat van een paar honderd euro per maand tot nieuwjaarsgeschenken tussen 2500 en 10.000 €. In het verleden was het rond nieuwjaar soms aanschuiven aan de loketten waar mensen dan 5 of 6 of bankcheques lieten aanmaken om aan elk van hun kinderen te geven in een envelopje. Dat stond wat "chiquer" dan cash geld. Voor bedragen in die grootte orde heb ik geen weet van één probleem met successie.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

SUZANNA
Topic Starter
Berichten: 81

#7 , 13 sep 2015 07:57

Bedankt voor je bericht mvg

Creatief
Berichten: 2513

#8 , 23 sep 2015 21:57

2.500 € per kind of 10.000 € per kind zullen "bij nazicht" van de rekeningen door de overheid wel met SSR belast worden. Als er voldoende geld op de rekeningen blijft staan is de overheid minder geneigd om een controle uit te voeren.
Ik ga er zelfs nu van uit sinds het bankgeheim niet meer bestaat, dat de overheid sneller op de search-knop drukt.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#9 , 23 sep 2015 22:01

De limiet tot waar men het als gewoon geschenk zal aanvaarden hangt inderdaad af van de "welstand" van de schenker.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

SUZANNA
Topic Starter
Berichten: 81

#10 , 24 sep 2015 18:49

Bedankt heren voor de info, ik vind het moeilijk om al die regels te volgen ik wil gewoon mijn kinderen een beetje helpen in deze moeilijke tijd maar misschien wordt ik daar later dan voor afgestraft spijtig. mvg

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#11 , 24 sep 2015 20:38

Jij zal daar niet gestraft voor worden. Hoogstens je kinderen, maar die zullen dan geen nadeel hebben aan het feit dat je het nu al begon te verdelen in plaats van te laten staan op ej rekening.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”