Erfenis die openvalt

Fellow
Topic Starter
Berichten: 95

Erfenis die openvalt

#1 , 28 aug 2015 22:05

Beste,

Mijn grootmoeder is gestorven. Wegens omstandigheden heeft ze al jaren geen contact meer met haar familie. Haar familie brengt haar ook niet op de hoogte. Hoe kan ze weten welke notaris aangeduid is voor de erfenis?
Grootvader is al jaren geleden gestorven.
Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 28 aug 2015 22:49

Wie moet door wie op de hoogte worden gebracht? Grootmoeder kan in ieder geval niet weten welke notaris werd aangesteld/of een notaris werd aangesteld want ze is overleden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Fellow
Topic Starter
Berichten: 95

#3 , 28 aug 2015 23:09

Zo ver was ik ook ...
De vraag gaat hoe gaat zoiets praktisch te werk?
Moet de aangestelde notaris sowieso alle erfgenamen opzoeken/aanspreken?
Er is geen contact met de overige erfgenamen.
Ik zou deze vraag niet stellen, moest ik weten hoe een erfenis in de praktijk afgehandeld wordt.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 29 aug 2015 01:25

Als er een notaris is aangesteld zal deze normaal gezien contact opnemen met de erfgenamen.

De vraag is echter nog steeds niet duidelijk:

1. Uw grootmoeder is overleden
2. Grootmoeder had al jaren geen contact meer met de familie.

Dan stel je, "Hoe kan ze weten welke notaris aangeduid is voor de erfenis?". Grootmoeder is overleden, dus die zal er niet veel aan hebben. Of bedoel je, hoe kan de familie te weten komen of er een (en zo ja welke) notaris is aangesteld?

Fellow
Topic Starter
Berichten: 95

#5 , 04 sep 2015 13:32

Situatie :
Grootmoeder - drie kinderen (X, Y en Z). Omwille van een familieruzie is er reeds jaren geen contact meer met kind X. Grootmoeder, Y en Z hebben onderling wel nog contact met elkaar. Y en Z hebben X 'verstoten'. X heeft in het verleden toenadering gezocht, maar werd afgehouden.

Grootmoeder sterft. X wordt hier via een bericht van op de hoogte gebracht. Begrafenis is net achter de rug. Nog steeds geen contact tussen X, Y en Z.

Nalatenschap :
Inboedel, geen idee van rekening, woning wellicht volledig eigendom van grootmoeder maar geen zekerheid.
Y op de begrafenis aan X al laten weten dat eerstgenoemde niets meer heeft te zeggen aan X.

Wat moet er momenteel gebeuren?

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 04 sep 2015 14:00

Is er een testament? Zo niet zal elk kind 1/3de van de nalatenschap (roerende en onroerende goederen) ontvangen.

Mogelijk hebben de kinderen vroeger reeds een deel van grootvader geërfd, maar heeft grootmoeder hiervan het vruchtgebruik behouden. Dit zal afhangen van hun huwelijkscontract en testament.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#7 , 04 sep 2015 17:00

Wie zou een notaris hebben aangeduid? Als iemand van de familie dat heeft gedaan, zal die notaris contact opnemen met de erfgenamen.
Dus, zelf initiatief nemen of wachten.....
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”