schenking / huis in huwelijksgemeenschap/ langstlevende partner

romainx
Topic Starter
Berichten: 4

schenking / huis in huwelijksgemeenschap/ langstlevende partner

#1 , 24 aug 2015 20:23

Beste,

Mijn ouders zitten met enkele onzekerheden. De situatie is als volgt.
Mijn ouders schenken een woning aan mij. Ik ga dat eenmaal ik trouw, dat huis in de huwelijksgemeenschap te brengen.
Zodat beide partners lkunnen genieten van de woonbonus (lening die ik aanga) & later bij ons overlijden, het huis via successie of schenking terug aan mijn toekomstige kinderen, aan hen goedkoper toekomt (de waarde van het huis wordt bij twee partners immers gedeeld door twee).

Onze vraag is nu, wat als ik kinderloos sterf. Mijn partner krijgt dan het vruchtgebruik dan waarschijnlijk? Maar wat bij haar overlijden (langstlevende partner)? Gaat dat huis dan naar haar ouders (als die nog leven) / broer of gaat dat huis terug naar mijn ouders (als ze nog leven) of mijn broer.??

Hopelijk kunnen jullie daar antwoord op geven.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma
Berichten: 2871

#2 , 27 aug 2015 16:14

Zodra jullie getrouwd zijn, heeft de langstlevende partner sowieso het vruchtgebruik, kinderen of niet, eigendom of niet.

Indien u kinderloos sterft, hangt het af van onder meer uw huwelijkscontract.
Daar kan u een keuzebeding in laten zetten, waarbij "langst leeft - al heeft' een optie is en alles dus naar uw vrouw zou gaan. Dit is een zeer slecht optie als er kinderen zijn, fiscaal gezien! Maar kan er wel voor zorgen dat uw partner alles erft als u kinderloos blijft.

Keuzebeding houdt in dat er keuzes zijn, ook wanneer er kinderen zijn. Dat houdt in dat de langstlevende echtgenoot kan kiezen wat hij erft.
Opties zijn: de hele gemeenschap in volle eigendom - de helft in volle eigendom en de helft in vruchtgebruik - de roerende goederen in volle eigendom - de onroerende goederen in volle eigendom.

Alles wat in de gemeenschap is gebracht, wordt sowieso volle eigendom van uw partner, dus er gaat niets terug naar uw familie, tenzij u nog persoonlijke bezittingen hebt (van voor het huwelijk/schenking/erfenis). Hierop erft uw echtgenote enkel het vruchtgebruik, de volle eigendom gaat naar uw broer samen met uw ouders.

Als u dus eerst overlijdt en het huis werd in de gemeenschap gebracht, zal uw familie dit niet erven, maar wel uw vrouw en later haar erfgenamen wanneer zij te sterven komt.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”