Spaarrekening op naam LLE bij huwelijk wettelijk stelsel

Prx
Topic Starter
Berichten: 1

Spaarrekening op naam LLE bij huwelijk wettelijk stelsel

#1 , 03 aug 2015 14:37

Wat bij volgende situatie?

2 mensen zijn gehuwd onder het wettelijk stelsel en al het vermogen is gemeenschappelijk (geen eerdere erfenis of kansspelwinsten). Een van beiden staat op het punt te sterven.

- De gehuwden hebben een gemeenschappelijke rekening bij een klassieke bank met fysieke kantoren (Bank A) (loon, hypohteek, etc)
- De gehuwden hebben elk een afzonderlijke zichtrekening bij een online bank (Bank B)
- De langstlevende echtgenoot heeft een spaarrekening op zijn/haar naam (doch met geld dat van beiden afkomstig is) bij een andere online bank (Bank C) waar de overleden partner geen klant is, maar de online spaarrekening heeft een tegenrekening nodig waarvoor de online zichtrekening bij Bank B is gebruikt.

Welke banken dienen op de hoogte te worden gesteld en welke rekeningen zullen worden geblokkeerd?

Ik veronderstel dat banken A en B op de hoogte gesteld zullen worden en alle rekeningen (ook deze enkel op naam van de LLE) zullen worden geblokkeerd en mee worden opgenomen in de erfenis. Is dit correct?

Dient Bank C op de hoogte gesteld te worden bij het overlijden van de echtgenoot van de LLE waarbij enkel deze laatste hier klant is?

Indien de LLE het geld van Bank C (op aanraden van Bank A om alles te centraliseren bij hun) reeds heeft overgeschreven naar Bank B om dit vervolgens over te schrijven naar Bank A, waarbij deze laatste stap nog niet gebeurd is. Zal deze som dan eveneens worden geblokkeerd bij Bank B en worden opgenomen in de erfenis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 03 aug 2015 19:05

U moet zelf ALLE banken verwittigen. Alle rekeningen op naam van een of beide echtgenoten dienen geblokkeerd te worden en moeten aangegeven worden. Het speelt geen rol op wiens naam de gemeenschappelijke gelden staan.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”