successie

supsup
Topic Starter
Berichten: 11

successie

#1 , 02 okt 2007 19:30

Best, Bij een nalatenschap krijgt de echtgenote het vruchtgebruik, en de kinderen de blote eigendom. De kinderen moeten successierechten betalen. Moeten ze dan successierechten betalen op de naakte eigendom, of is er geen verschil in betalen op eigendom of naakte eigendom. Als de echtgenoten de kinderen uitbetaald, veranderen dan de successierechten. Dankje sûpsup

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 02 okt 2007 20:00

Bij een nalatenschap krijgt de echtgenote het vruchtgebruik VG en de kinderen de blote eigendom BE.
De echtgenote betaalt op haar VG (wat ze verkrijgt in de gezinswoning is vrijgesteld);
de kinderen betalen op de BE. Dat is vervelend, want ze krijgen alleen maar iets "in afwachting".
In praktijk zal moeder dikwijls de rechten betalen die aan de kinderen gevraagd worden.

**************************

Als de echtgenoten de kinderen uitbetaald, veranderen dan de successierechten.

Wat bedoelt U?

supsup
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 02 okt 2007 20:05

Ik bedoel, als de kinderen successierechten betalen op de blote eigendom, maar de moeder betaald hun erfdeel al uit, moeten de kinderen dan meer successierechten betalen . Dus ik bedoel dat de kinderen hun erfdeel uitbetaald krijgen. dank je supsup

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#4 , 03 okt 2007 12:37

De moeder kan niets uitbetalen want hetgeen ze krijgt is er nog niet.
Als ze vruchtgebruik VG krijgt op een bankrekening, dan zal ze moeten wachten tot ze de eerste keer interesten kan ontvangen.

Wat ze wel kan doen, is vrijwillig afstand doen van haar VG. Dat kan op elk moment, dat kost niets en dat verandert niets aan de successierechten van de eerstgestorvene noch aan haar latere successierechten (het VG dooft sowieso uit bij haar overlijden). Het enige verschil zal zijn dat ze verarmt en dus minder zal hebben; de rekening van haar successie kan dus lager zijn.





Ik bedoel, als de kinderen successierechten betalen op de blote eigendom, maar de moeder betaald hun erfdeel al uit, moeten de kinderen dan meer successierechten betalen . Dus ik bedoel dat de kinderen hun erfdeel uitbetaald krijgen. dank je supsup

Terug naar “Successie- & Registratierechten”