erfenis afstaan ? moeder

mariadvr
Topic Starter

erfenis afstaan ? moeder

#1 , 13 feb 2006 15:39

Ik ben weduwe met 3 kinderen. Mijn dochter heeft reeds een huis gekocht en heeft toen ongev. 4.000 euro moeten bijbetalen omdat ze mede-eigenaar is in mijn huis. Op dat moment vergeten te zeggen ? de notaris.
Mijn zoon wilt een huis kopen en om dit probleem in de toekomst te vermijden zou mijn zoon afstand willen doen van zijn deel in mijn huis. Dat kan via een nieuwe akte bij de notaris.
Nu vraagt hij zich af : de dag dat ik kom te overlijden moet hij dan niet m??r successierechten betalen omdat hij geen mede-eigenaar meer is ?
De andere kinderen zijn mede-eigenaar van de helft van mijn huis.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bibendum
Berichten: 94

#2 , 14 feb 2006 09:23

Ik ben weduwe met 3 kinderen. Mijn dochter heeft reeds een huis gekocht en heeft toen ongev. 4.000 euro moeten bijbetalen omdat ze mede-eigenaar is in mijn huis. Op dat moment vergeten te zeggen ? de notaris.
Mijn zoon wilt een huis kopen en om dit probleem in de toekomst te vermijden zou mijn zoon afstand willen doen van zijn deel in mijn huis. Dat kan via een nieuwe akte bij de notaris.
Nu vraagt hij zich af : de dag dat ik kom te overlijden moet hij dan niet m??r successierechten betalen omdat hij geen mede-eigenaar meer is ?
De andere kinderen zijn mede-eigenaar van de helft van mijn huis.
Misschien ligt het aan mij maar het is mij niet geheel duidelijk wat U wil zeggen. Mede-eigenaar ? 4000 bijbetalen omwille van het feit dat uw kind mede-eigenaar is ???

Misschien kan u dit iets explicieter uitleggen wat de situatie is.

mariadvr
Berichten: 7
Locatie: 2950

#3 , 20 feb 2006 20:27

Ik bedoel, sinds ik weduwe ben is mijn huis niet meer van mij alleen, de kinderen hebben de helft van dat huis, dat is wettelijk. Wij waren zonder kontrakt getrouwd.
Ik vermoed dat het nu duidelijker is wat ik bedoel.
Bedankt voor de moeite.
Ik ben weduwe met 3 kinderen. Mijn dochter heeft reeds een huis gekocht en heeft toen ongev. 4.000 euro moeten bijbetalen omdat ze mede-eigenaar is in mijn huis. Op dat moment vergeten te zeggen ? de notaris.
Mijn zoon wilt een huis kopen en om dit probleem in de toekomst te vermijden zou mijn zoon afstand willen doen van zijn deel in mijn huis. Dat kan via een nieuwe akte bij de notaris.
Nu vraagt hij zich af : de dag dat ik kom te overlijden moet hij dan niet m??r successierechten betalen omdat hij geen mede-eigenaar meer is ?
De andere kinderen zijn mede-eigenaar van de helft van mijn huis.
Misschien ligt het aan mij maar het is mij niet geheel duidelijk wat U wil zeggen. Mede-eigenaar ? 4000 bijbetalen omwille van het feit dat uw kind mede-eigenaar is ???

Misschien kan u dit iets explicieter uitleggen wat de situatie is.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”