De vrijwillige generatiesprong

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

Re: De vrijwillige generatiesprong

#16 , 23 mei 2015 17:54

Hoelang duurt het normaal voor het afleveren van een akte van erfopvolging door een notaris?
Deze akte heeft men toch enkel nodig voor het vrijgeven van de gelden bij de verschillende banken?
De aangifte moet voor 13 juni 2015 ingediend worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#17 , 23 mei 2015 19:22

De normale aflevertijd is 3 à 4 weken. Dit is enkel een document bestemd voor belanghebbende partijen, zpals de banken. Hierdoor weten zij aan wie ze de tegoeden mogen uitkeren.
Eén en ander staat los van de aangifte van nalatenschap.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

#18 , 30 mei 2015 20:53

Moet bij de Vlabel 01-150312 aangifte ook een kopie van het testament bijgevoegd worden?

Reclame

wolf2
Berichten: 2071

#19 , 31 mei 2015 20:34

In elk geval voorziet men het als "Bijlage 3: een kopie van de uiterste wilsbeschikking."

tyger
Berichten: 3

#20 , 30 jul 2015 08:30

Momenteel is het ongeveer 3 maanden geleden dat de akte van erfopvolging gevraagd is bij de notaris.
Duurt dit niet redelijk lang?
Wanneer wordt eigenaar van de woning?
En wie zorgt daar voor.

tyger
Berichten: 3

#21 , 02 aug 2015 10:09

Waarschijnlijk zal dit pas vermeld worden in My Minfin wanneer de successierechten betaald zijn?
Maar tot zolang kan ik toch geen renovatiewerken starten,aangezien men eigenaar moet zijn om de renovatiewerken te kunnen inbrengen in de belastingaangifte.

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#22 , 02 aug 2015 11:34

Drie maanden voor een akte van erfopvolging , dat begint toch wel te lang te duren. Interpelleer de notaris.
Juridisch gezien is men eigenaar van een te erven woning bij het openvallen van de nalatenschap, dwz. op het moment van overlijden. Dezelfde dag kan men beslissingen nemen omtrent die woning. Men kan ze al te koop zetten , bvb. De aangifte nalatenschap en de betaling van de successierechten zijn een onderdeel van de administratieve afhandeling van één en ander. Door de aangifte zal de registratie de woning inschrijven in hun bestanden als eigendom van de erfgenaam. Ook pas dan zal het te zien zijn in My minfin.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”