opnemen erfenis

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

opnemen erfenis

#1 , 18 feb 2015 16:52

Ouders waren gehuwd zonder contract. Mijn vader is overleden.
Ik ben de enige erfgenaam van mijn moeder.

Toen vader overleed heb ik het spaargeld dat ik erfde in blote eigendom niet opgevraagd.
Dat deed ik doelbewust omdat moeder in prima gezondheid verkeert terwijl mijn eigen gezondheid minder goed is.
Het valt niet uit te sluiten dat moeder mij zal overleven.

Zelf heb ik twee kinderen. Aangezien mijn "vermogen" veel groter is dan dat van mijn moeder was het in het voordeel
van mijn kinderen dat ik mijn erfdeel niet opvroeg omdat ze bij mijn overlijden veel meer successierechten zouden moeten betalen op dat bedrag
dan wanneer zij dit later rechtstreeks van hun grootmoeder zouden erven (steeds in de veronderstelling dat ik eerst overlijd).

Nu vraag ik me af:

1. Indien de gezondheidstoestand van mijn moeder plots zou verslechteren, kan ik dan nu nog mijn erfdeel in bezit nemen zonder problemen te krijgen met de fiscus (ik beschik over alle rekeninguittreksels van mijn moeder, voor de hele periode vanaf het overlijden van mijn vader, ondertussen bijna vijf jaar geleden)?
2. Kan mijn moeder een testament opstellen waarbij ze als enige erfgenamen mijn twee kinderen aanduidt (wat ik een goede oplossing zou vinden; ik verlang er niet naar om mijn reservatair deel te krijgen).
Waar een weg is is een wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 18 feb 2015 19:08

1. Dit kan eigenlijk niet zonder tussenkomst van uw moeder. Maar jij hebt recht op de helft van het bezit op datum van overlijden van uw vader. Dat moet niet effectief gebeurd zijn in dezelfde periode.
2. Uw moeder kan , mits uw goedvinden, via testament al haar tegoeden overmaken aan uw kinderen. U kan desnoods haar erfenis weigeren ten gunste van uw kinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

#3 , 18 feb 2015 19:26

1. mijn moeder laat het initiatief vrijwillig aan mij over, gaat zeker akkoord indien ik voor deze oplossing zou kiezen
2. is het niet zo dat indien ik de erfenis van mijn moeder weiger door mijn kinderen hetzelfde bedrag aan successierechten moet worden betaald (als zou ik alles erven) en niet het lagere als gevolg van de opsplitsing van diezelfde erfenis tussen twee kleinkinderen (degressiviteit)?
Waar een weg is is een wil.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”