successierechten voor minderjarigen

xkwiziet
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: Maldegem

successierechten voor minderjarigen

#1 , 17 sep 2007 23:47

Hallo,
Ik ben een 35 jarige papa met 2 kinderen van 12 en 7. Ik ben zopas totaal onverwachts mijn echtgenote verloren. Zij was eigenaar van een blote eigendom van voor ons huwelijk. Nu zij overleden is erven de kinderen deze eigendom en heb ik het vruchtgebruik. Nu blijkt dat mijn minderjarige kinderen successierechten moeten betalen op hun erfdeel. Dat zij minderjarig zijn, geen inkomen hebben enz., daar wordt blijkbaar geen rekening mee gehouden door de fiscus. Wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen.
Alvast bedankt voor de hulp

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 18 sep 2007 19:21

Als zij eigenaar was van een blote eigendom, dan heeft iemand anders het vruchtgebruik (één van haar ouders bvb.). U erft daarom geen vruchtgebruik op dat goed. U zal hoogstens het vruchtgebruik erven indien en vanaf het moment dat U langer leeft dan de huidige vruchtgebruiker.
Maar dat was uw vraag niet.

Iedereen die iets erft, moet successierechten betalen. Daarbij wordt inderdaad niet gekeken naar het vermogen van de erfgenamen of naar hun inkomsten. Zo wil de Vlaamse wetgever het; de fiscus kan daar niets aan veranderen. Ook een werkloze; zelfs een dakloze moet dat betalen.

Kinderen (van 7 tot 77) genieten wel van een eerste schijf van 12.500 eur waarop geen SR verschuligd zijn (+ een minieme vermindering indien het kinderen zijn van jonger dan 21 jaar).
Er bestaat een artikel in het wetboek dat toelaat aan de blote eigenaar om geen SR te betalen tot aan het overlijden van de vruchtgebruiker(s), maar dan moet men wel vooraf interesten betalen. Die liggen zo hoog dat dat artikel maar 1 keer op 250 erfenissen wordt toegepast (en dan meestal nog door mensen mét geld; om principiële redenen).

Er zit niet veel anders op dan dat hun vader of hun grootouders die SR betalen.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 19 sep 2007 10:53

Ik ga ervan uit dat u met ‘Zij was eigenaar van een blote eigendom van voor ons huwelijk‘ bedoelt dat zij over een EIGEN onroerend goed beschikte.

In dat geval zijn haar kinderen inderdaad thans blote eigenaar ervan en u vruchtgebruiker.

Op die geërfde blote eigendom zijn uw kinderen inderdaad successierechten verschuldigd.Zij zijn die ook verschuldigd op hun aandeel in de rest van de nalatenschap,zowel roerend als onroerend.Meestal worden die successierechten echter betaald met gelden uit de nalatenschap.

“Art.79.De erfgenaam...die een goed in blote eigendom uit de nalatenschap van een Rijksinwoner verkrijgt, mag de betaling van het wegens dit goed verschuldigde successierecht uitstellen totdat het vruchtgebruik door het afsterven van de vruchtgebruiker...te niet gaat, mits, op zijn kosten, een voldoende waarborg te stellen.In dit geval, moet de belanghebbende zich ertoe verbinden, als belasting, boven het recht verevend op de waarde van de blote eigendom ten dage van het openvallen van de nalatenschap, een forfaitaire som te betalen gelijk aan de jaarlijkse interest van dit recht, vermenigvuldigd met het aantal jaren dat tot grondslag gediend heeft voor de berekening van de waarde van het vruchtgebruik, zulks overeenkomstig artikel 21; de rentevoet van de in aanmerking te nemen interest is die vastgesteld in burgerlijke zaken ten dage van het overlijden.”(Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”