Erfenisrecht

Houtblok
Topic Starter
Berichten: 3

Erfenisrecht

#1 , 27 jan 2015 23:30

Besten...

Ik had een vraagje over de volgende situatie. Ik dacht dat deze post het best paste in deze context:

Mijn ouders hebben enkele jaren geleden de volledige bezittingen van mijn grootouders als "schenking" gekregen teneinde de successierechten te ontlopen bij een eventueel overlijden. Het gaat over geld en een woonst samen een waarde van 500 000 euro. Mijn ouders hebben ook mijn grootouders mondeling beloofd om een appartement voor hen vervolgens te kopen, (ook op mijn ouders hun naam beschreven) en vervolgens zouden mijn grootouders tot hun dood in dit appartement mogen wonen.
Na een banale ruzie enkele jaren geleden hebben mijn ouders besloten om plots mijn grootouders de rug toe te keren en nooit meer te bezien. Nu dat uiteindelijk het kadastraal inkomen door de eigenaars (mijn ouders) dient betaalt te worden, vragen mijn ouders nu aan mijn grootouders om dit te betalen, alsook om vanaf nu maandelijks huur te betalen. Zoniet zou mijn vader het appartement verkopen.

Mijn grootouders hebben al hun spaargeld aan mijn ouders gegeven en hebben enkel nog maar 1 pensioen om van te leven. Als ze op de straat komen dan weet ik niet waar ze gaan belanden.

Er is nooit een contract opgesteld tussen beiden met enige huurovereenkomst of regeling.

Kunnen mijn ouders zomaar uit het appartement gezet worden waarin ze nu wonen als mijn vader het verkoopt ?

Waar staan zij juridisch ?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 27 jan 2015 23:41

Aangezien er geen huurcontract is staan ze letterljk nergens.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Houtblok
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 28 jan 2015 11:09

Aangezien er geen huurcontract is staan ze letterljk nergens.
Mijn ouders of grootouders ?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 28 jan 2015 11:24

De grootouders.
Omdat er geen huurcontract is kunnen ze ten allen tijde uit de woning verwijder worden na korte procedure voor vredegerecht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 28 jan 2015 12:01

Diegenen die een schenking gekregen hebben, zijn levensonderhoud verschuldigd aan de schenkers (ten belope van de waarde van de schenking).

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 28 jan 2015 12:03

Een aantal aigenaardigheden! Ik begrijp niet dat een notaris dit zo allemaal laat doorgaan.
eerst : de schenking zal waarschijnlijk alleen aan vader gebeurd zijn , als zijnde afstammeling. De rechten op een schenking aan schoondochter lopen veel te hoog op. Waarom zijn die voorwaarden niet opgenomen in de schenkingsakte : zorg voor de oude dag. Onbegrijpelijk!
Ook als er geld geschonken is : ik zou een gezamenlijke aankoop gedaan hebben van een appartement. Blote eigendom voor zoon, vruchtgebruik voor grootouders. Dan kunnen zij blijven wonen zonder huur te betalen en moeten er ook geen successierechten betaald worden. Alles bijeen beschouwd = geen of slechte raad gekregen.
Wat nu? Als de grootouders ooit in de problemen komen of vb. in een rusthuis belanden, zullen alle supplementaire kosten verhaald worden op de zoon die begunstigde was van de schenkingen. Daar is geen weg naast.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 28 jan 2015 13:03

Maar het antwoord op de vraag is dat ze nu uit dat huis kunnen worden gezet aangezien het noch hun eigendom, noch door hen wordt gehuurd.
Het is bijgevolg een bezetting ter bede.

Om beroep te doen op levensonderhoud moeten ze eerst behoeftig worden. Dat is nu nog niet het geval.
Zoals Wanton schrijft is dat best mogelijk indien ze naar rusthuis gaan.
Dan speelt de onderhoudsplicht maar die heeft in sé niet direct te maken met het onderwerp van de gestelde vraag.
Die onderhoudsplicht is er sowieso naar de ouders toe.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Houtblok
Topic Starter
Berichten: 3

#8 , 01 feb 2015 21:36

Bedankt voor de toch wel interessante antwoorden. Mijn vader is van de overtuiging dat mijn grootouders hun eigen boontjes moeten doppen en dat hij nergens voor verantwoordelijk kan worden gesteld. Goed om te lezen dat hij toch nog enige verplichtingen heeft. Hij denkt dat een rustoord zal moeten betaald worden met hun pensioengeld.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 02 feb 2015 12:04

Er is in de schenkingsakte misschien een clausule voorzien van 'ondankbaarheid'. Bij verwaarlozing of dergelijke kan de schenking herroepen worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Rica
Berichten: 303

#10 , 02 feb 2015 16:58

@Houtblok: in eerste instantie zal het rusthuis/service flat/huurwoning idd moeten betaald worden met hun pensioengeld. Het is pas als ze niet rondkomen met hun pensioengeld en 'behoeftig' worden dat het tekort zal moeten bijgepast worden door uw vader. Zolang ze dus 'rondkomen' met hun pensioen zullen ze idd 'hun eigen boontjes moeten doppen'...
Bestaat er een schenkingsakte, opgemaakt door een notaris? (Dan misschien nuttig om die toch eens grondig na te lezen of er werkelijk niets werd bepaald ten voordele van de schenkers).
Of werd de woonst verkocht en het geld van die verkoop, samen met de spaarcenten, aan uw vader geschonken (wat onderhands kan)?
Maar als de schenking niet kan bewezen worden blijft uw vader, als zoon, sowieso onderhoudsplichtig tav zijn ouders, maar blijft de voorwaarde dat ze dan eerst behoeftig moeten zijn, wat nu (nog) niet het geval is.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”