verdeling naakte eigendom

steven78
Topic Starter
Berichten: 2

verdeling naakte eigendom

#1 , 12 jan 2015 21:01

graag had ik hier eens gevraagd hoe het juist zit met een verdeling van eigendom.
mijn moeder is overleden in 2010, mijn vader, langstlevende erfde 1/2 eigendom en 1/2 vruchtgebruik.
waardoor ik en mijn zus naakte eigenaar zijn van 1/2 eigendom. nu door schulden van mijn vader is de woning gedwongen verkocht om zijn schulden te betalen.
heb ik recht op mijn naakte deel, mijn vader is nu bijna 58 jaar.
ik heb al veel opzoekingen gedaan, maar nog niets tegen gekomen dat me uitsluitsel geeft.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 12 jan 2015 21:13

Ja. Het is uw aandeel in de eigendom.
Men moet u actuele waarde van dat aandeel in blote eigendom te laten uitbetalen.
Is gelijk aan: (waarde helft huis minus waarde vruchtgebruik helft huis)/2

Op dat bedrag hebben zowel jij als uw zuster recht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

steven78
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 12 jan 2015 21:24

dat wil zeggen dat mijn vader zijn vruchtgebruik in gelden gaat ontvangen, ook al is het een gedwongen verkoop

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 12 jan 2015 21:40

dat wil zeggen dat mijn vader zijn vruchtgebruik in gelden gaat ontvangen, ook al is het een gedwongen verkoop
Ja, tenzij zijn schuldeiser daar beslag op legt.
Jij en je zus krijgen alleszins elk een bedrag dat lager ligt dan 1/4 van de waarde van de woning, wegens dat nog bestaande vruchtgebruik.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”