Zichtrekening bi vruchtgebruik

christine2209
Topic Starter
Berichten: 11

Zichtrekening bi vruchtgebruik

#1 , 08 jan 2015 00:46

De tweede vrouw van mijn overleden vader heeft "het groots mogelijk gedeelte" geërfd van mijn vader + vruchtgebruik.
Ze waren gehuwd onder het stelsel scheiding der goederen.
Ze hebben geen kinderen, ik ben enigste kind van mijn vader.

Ik heb nu de helft blote eigendom van de gezinswoning van mijn vader minus vruchtgebruikgedeelte.

Alles is afgehandeld behalve de zichtrekening van mijn vader, die staat nog steeds geblokkeerd na ruim 6 maanden.

Nu beweert de tweede vrouw van mijn vader dat zij van dat bedrag 62 % moet krijgen en ik 38 % ( tarief volgens leeftijd vruchtgebruik ).
Klopt dit ? Is het niet zo dat ik de helft moet krijgen ? Valt een zichtrekening enkel op mijn vader zijn naam ook onder vruchtgebruik ?
En moet ik haar de interest geven van 24 % ( =vruchtgebruik ) op mijn helft van het bedrag op zijn zichtrekening ?

De notaris die voor ons beiden de aangifte heeft gedaan zei tegen haar dat ze eigenlijk wel recht had op heel het bedrag ?!!
Die notaris heeft haar met alles geholpen en weigerde zelfs ook maar iets van raad aan "mij" te geven en nu blijkt weer dat er een spelletje wordt gespeeld.

Documenten van de bank voor vrij maken rekening worden per post door zijn tweede vrouw naar mij gestuurd met 62% voor haar en 38% voor mij en ik zou dat moeten ondertekenen en terug naar haar sturen.

Iemand raad aub want ik zit letterlijk met mijn handen in mijn haar ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 08 jan 2015 12:07

U hebt de helft van die rekening geërfd in blote eigendom.
U hebt bijgevolg recht op de helft van het bedrag dat op die rekening staat verminderd met de waarde van het vruchtgebruik op die helft.

U kunt dus geen aanspraak maken op de volledige helft omdat u niet de volle eigendom hebt geërfd maar enkel de blote eigendom.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 08 jan 2015 18:43

Die percentages doen mij veronderstellen dat uw stiefmoeder tussen 60 en 65 jaar oud is. Ik zou aanraden vlug akkoord te gaan met die verdeling, want een officiële verdeling op basis van de 'levensverwachting' is voor u nadeliger. Tenzij u zelf ouder bent dan 45 jaar.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”