Nederlander in Belgie gestorven

jacks
Topic Starter
Berichten: 1

Nederlander in Belgie gestorven

#1 , 04 sep 2007 19:56

Ik zou graag eens duidelijkheid hebben op volgende vraag;
Mijn neef is Nederlander,woont sinds 1,5 jaar in Belgie en sterft.
Hij heeft mij en mijn zus,beiden woonachtig in Nederland erfgenaam gemaakt.
Zijn testament is naar Nederlands recht.
Waar moeten wij successierechten betalen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 05 sep 2007 10:06

In het Vlaams, Waals of Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

VOOR ZOVER DAT hij een inwoner was van ??n van die gewesten: daarvoor moet hij daar hoofdzakelijk slapen, eten, leven, geld uitgeven, uitgaan, ... al die gewone dingen die bepalen waar iemand echt woont.
Als hij ingeschreven is in een gemeentelijk bevolkingsregister van ??n van die gewesten, zal het heel moeilijk zijn te bewijzen dat hij zijn fiscale woonplaats niet had op die plek.

Zijn nationaliteit is van geen belang (wel indien hij gehuwd is, voor de verdeling van de gemeenschappelijke goederen dan).

Het volstaat dat hij 1 dag in ??n van die gewesten woonde.

Het doet er niet toe waar hij overlijdt.

Het doet er niet toe aan wie hij zijn bezit nalaat.

Het doet er niet toe welk soort testament hij maakte (de fiscus moet uiteraard wel volgen).

***********************************************

Als hij nog onroerend goed bezat in NL, dan zal hij daar wellicht ook een bepaalde vorm van bijzondere successierechten moeten betalen maar die mogen dan afgetrokken worden van de Vl, W of Br successierechten.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”