registratierechten onroerend goed huwelijk

nedu
Topic Starter
Berichten: 1

registratierechten onroerend goed huwelijk

#1 , 23 aug 2007 16:32

Mijn vriend en ik hebben een huis gebouwd op zijn eigendom. Op dit moment heb ik recht van opstal en hebben we beding van aanwas laten opnemen in de akte. Als ik mij goed heb laten informeren, moeten wij dus registratierechten (10%) betalen op de helft van het huis bij erfenis. Hoe zit dat voor de grond? Naar wie gaat deze, aangezien ik enkel recht van opstal heb?

Indien wij huwen en toch ieders onze eigen inbreng (grond en eigen middelen) willen laten beschrijven (dus eigenlijk scheiding van goederen), moeten wij dan nog registratierechten betalen bij overlijden?

Kortom, wat is fiscaal gezien de voordeligste oplossing?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 25 aug 2007 12:46

?Art.1.Het recht van opstal is een zakelijk recht om gebouwen, werken of beplantingen op eens anders grond te hebben.Art.6.Bij het eindigen van het recht van opstal treedt de grondeigenaar in den eigendom van de gebouwen, werken en beplantingen, onder gehoudenis om de waarde daarvan op dien tijd te betalen aan dengenen die het recht van opstal had, welke laatste het recht van terughouding zal hebben, tot dat die betaling zal voldaan zijn.?(Opstalwet 10 januari 1824).

De grond is en blijft dus eigendom van uw vriend.

?32...In het beding van aanwas of aangroei wordt overeengekomen dat bij het intreden van een bepaalde gebeurtenis,gewoonlijk een overlijden,het AANDEEL van ??n der deelgenoten in bepaalde goederen...van rechtswege door de overige deelgenoten verkregen zal worden...?(MICHIELS,D.,Bedingen van tontine en aanwas,R.W. 1995-96,978.).

Tenzij uw beding van aanwas anders bepaalt vormt de grond geen aandeel van uw deelgenootschap.Onderzoek daartoe zorgvuldig uw akte en raadpleeg zonodig uw notaris.

Bij overlijden dient u successierechten te betalen op wat u erft.

Evenwel geldt inzake uw beding van aanwas ?Art.5.De overlevende echtgenoot, wie een huwelijksovereenkomst, die niet aan de regelen betreffende de schenkingen onderworpen is, op voorwaarde van overleving meer dan de helft der gemeenschap toekent, wordt voor de heffing der rechten van successie en van overgang bij overlijden, GELIJKSGESTELD met de overlevende echtgenoot die, wanneer niet wordt afgeweken van de gelijke verdeling der gemeenschap, het deel van de andere echtgenoot krachtens een SCHENKING of een uiterste wilsbeschikking geheel of gedeeltelijk verkrijgt.?(Wetboek Successierechten).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”