invaliditeit ten min 66% , Huis gekocht Registratie verminde

Celik
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: Gent

invaliditeit ten min 66% , Huis gekocht Registratie verminde

#1 , 15 aug 2007 18:14

Hallo mensen ,

Ik zit met een grote vraag en een dringende dan wel ,

Ik ben gehandicapt voor ten minste 66% .


mijn vrouw en ik hebben zojuist een huis gekocht met een kadastrale inkomen van juist 800 ? , en het is onze eerste woning waar wij erin gaan wonen komende jaren ,

Kan ik genieten van verminderde registratiekosten???

normaal is de maximum kl 745?. word deze niet verhoogt ingeval van invaliditeit???,

Alvast dank voor al julie reacties en goede advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 15 aug 2007 19:43

Beste,
op de website van 'Vlaanderen' en in de brochure die de Vlaamse Gemeenschap heeft uitgegeven over de Registratierechten , vind ik nergens een melding dat het toegelaten K.I. om te genieten van het verminderde tarief verhoogd wordt voor kopers die 66% invalide zijn.
Er is blijkbaar enkel een verhoging voorzien voor kinderen ten laste :
+ 100 ? voor 3 of 4 kinderen tl.
+ 200 ? voor 5 of 6 kinderen tl.
Ondervraag de notaris of het kantoor van Registratie.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Zjef
Berichten: 156

#3 , 15 aug 2007 22:27

II. DE VERMINDERING INZAKE ONROERENDE VOORHEFFING


A. HET VLAAMS GEWEST INT ZELF DE ONROERENDE VOORHEFFING

1. Principe


Op onroerende goederen gelegen in het Vlaams gewest moet onroerende voorheffing betaald worden. Er worden wel verminderingen toegekend.


Dit is bijvoorbeeld het geval voor een bescheiden woning. Dat is een woning waarvan het kadastraal inkomen kleiner is dan of gelijk aan 745,00 EUR. Er kan een vermindering van 25 % van de onroerende voorheffing worden toegekend indien:

de belastingplichtige op 1 januari van het aanslagjaar in deze woning zijn hoofdverblijfplaats heeft volgens het bevolkingregister. De vermindering kan alleen voor deze woning toegekend worden.
het totale K.I. van alle onroerende goederen in het Vlaams Gewest niet hoger is dan 745,00 EUR

De vermindering voor bescheiden woning is ??n van de automatische verminderingen.


Huurders en eigenaars met gehandicapte gezinsleden of 2 of meer kinderbijslaggerechtigde kinderen hebben recht op een forfaitaire vermindering van de onroerende voorheffing. Het huis moet wel in het Vlaams gewest gelegen zijn.


Het bedrag van de vermindering is afhankelijk van het aantal kinderbijslaggerechtigde kinderen en het aantal personen met een handicap. Een persoon met een handicap wordt gelijkgesteld met 2 kinderen.


Aantal kinderen Basisbedrag in EUR 2006
2 5,40 6,37
3 8,55 10,10
4 11,97 14,14
5 15,69 18,53
6 19,68 23,24
7 23,97 28,31
8 28,56 33,73
9 33,42 39,47
10 38,60 45,59
http://handicap.fgov.be/docs/guide/Voor ... ringen.doc.

Reclame

Celik
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: Gent

#4 , 16 aug 2007 12:45

Dus eigenlijk heb ik wel recht op verlaagde registratie bij aankoop??,



Alvast dan voor julie reactie's,

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 16 aug 2007 19:34

Zjef ,

Celik stelde een vraag omtrent de registratiekosten bij de aankoop van een woning met K.I. 845 ? en niet over de onroerende voorheffing. Daar bekomt hij inderdaad wel een vermindering van invalide gezinshoofd.

Neen , Celik , bij de aankoop betaal je spijtig genoeg 10 % registratierechten.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Celik
Topic Starter
Berichten: 5
Locatie: Gent

#6 , 16 aug 2007 23:25

Ok ,
Alvast dank voor julie antwoorden , maar ik ga morgen toch nog eens mij informeren bij de notaris,

En ik zal hier meer omtrend terug schrijven ,

Vervolg morgen ,,,,,,,,

wolf2
Berichten: 2071

#7 , 18 aug 2007 16:25

Dit is de wettekst zelf.

Als gehandicapte koper geniet U de besproken vermindering niet

Artikel 4


Wanneer de verkrijging tot voorwerp heeft hetzij een gebouwd onroerend goed, hetzij tegelijk een gebouwd onroerend goed en gronden, wordt het maximum kadastraal inkomen, dat bedoeld is in voormeld artikel 53, op 745 EUR vastgesteld.

Wanneer de verkrijging een onroerend goed tot voorwerp heeft dat geheel of gedeeltelijk tot bewoning is bestemd, wordt het door voorgaande lid vastgestelde bedrag verhoogd, met 100 EUR indien de verkrijger of zijn echtgenoot drie of vier kinderen ten laste hebben, met 200 EUR indien zij er vijf of zes ten laste hebben en met 300 EUR indien zij er zeven of meer ten laste hebben, op de datum van de akte van verkrijging. De kinderen ten laste die voor tenminste 66 % getroffen zijn door ontoereikendheid of vermindering van lichamelijke of geestelijke geschiktheid wegens ??n of meer aandoeningen, worden voor twee kinderen ten laste geteld.

Worden beschouwd als kinderen ten laste, in de zin van het tweede lid, de kinderen die deel uitmaken van het gezin van de verkrijger op de datum van de akte van verkrijging en die, gedurende het kalenderjaar dat deze datum voorafgaat, persoonlijk geen bestaansmiddelen hebben genoten waarvan het nettobedrag, bepaald overeenkomstig de artikelen 83 en 85 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen, hoger is dan in artikel 82, ? 1 van hetzelfde wetboek beoogde netto-bedrag.

De in voormeld artikel 53 voorziene verlaging van registratierecht is slechts van toepassing op de in de verkrijging begrepen gronden, indien het totaal van de kadastrale inkomens van deze gronden niet meer bedraagt dan 323 EUR .

.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”