"Owner Financing" bij verkoop vastgoed? Lagere successie?

FrederikL
Topic Starter
Berichten: 1

"Owner Financing" bij verkoop vastgoed? Lagere successie?

#1 , 28 aug 2014 18:53

Onlangs beluisterde ik een Amerikaanse Podcast over vastgoed investeringen.
Volgende constructie vond ik wel heel interessant omdat het een WIN-WIN situatie schept voor beide partijen.

Maar ik vroeg me af of dit ook allemaal kan in België.

Bij de "owner financing" verkoopt de eigenaar zijn pand. Hij krijgt onmiddellijk een deel van de koopsom, daarna betaald de koper maandelijks af aan de eigenaar.
Dit aan een interestvoet die lager is dan dat koper moet lenen bij de bank en hoger is dan de verkoper op zijn spaarboek zou krijgen. Dus eigenlijk speelt de verkoper een beetje bank.

De situatie werd geschetst bij een verkoop van een opbrengst eigendom van een 83-jarige man. De oude man zag het niet meer zitten om de beslommeringen te doen bij de verhuur van de appartementen.

De huurinkomsten van de appartementen gaan uiteraard naar de koper, daar die al eigenaar is. De looptijd van de afbetaling was 27 jaar en daar bleek nu het interessante in te zitten voor de verkoper.
Omdat, in Amerika althans, de kinderen minder successie moeten betalen op de afbetalingen dan als ze de volledige som zouden krijgen.

Dus eigenlijk 2 vragen:
1) "Owner Financing" zou dit kunnen in België?
2) Zo ja, inderdaad fiscaal voordeel bij successieplanning?

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding