wettelijke eigenaar van de beleggingen van overleden vader

DS3
Topic Starter
Berichten: 6

wettelijke eigenaar van de beleggingen van overleden vader

#1 , 12 aug 2014 12:24

Hallo,

Mijn ouders waren 55 jaar gehuwd en we zijn met 4 volwassen kinderen uit dat huwelijk. Vader is onlangs overleden.
Ze waren gehuwd onder het (wettelijk) stelsel m.a.w. gemeenschappelijke eigendom van de aanwinsten gedurende het huwelijk.
Vader had een vrij groot deel van zijn beleggingen/bankrekeningen enkel op zijn naam, sommige op moeder's naam en enkelen op beider naam.
Mijn vraag is nu of alle beleggingen/bankrekeningen zowieso voor de helft reeds/nog van moeder zijn en dus enkel de andere helft in de nalatenschap valt of zijn het de nominatieve beleggingen/bankrekeningen van vader die in de nalatenschap vallen ?

Mijn tweede vraag is:
Vader had bij het huwen een stuk grond dat hij in 1990 aan mij schonk (als voorschot op erfdeel). Ik weet niet of dat stuk grond nog in de nalatenschap moet geteld worden (maar denk van niet) ?

Alvast dank voor een reactive

Frank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 12 aug 2014 12:32

Reeds beantwoord.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”