verdeling onroerend vs roerend en verdeling kosten

toontje
Topic Starter
Berichten: 3

verdeling onroerend vs roerend en verdeling kosten

#1 , 09 jun 2014 15:45

Ik had een paar vraagjes ivm de afwikkeling van een erfenis. Nu zijn we zelf de grootste begunstigde van de erfenis( 75 procent vs 25 procent).

Er is een onroerend gedeelte en roerend gedeelte. De notaris stelt dat het roerende gedeelte pas verdeelt wordt na de verkoo van het onroerende gedeelte dus dat alles in 1 keer verdeeld wordt. Dit vind ik vreemd gezien we dan interesten mis lopen en we ook al de aanzienlijke succesierechten moten betalen op zowel het onroerende als het roerende gedeelte.

ook zijn er een aantal vaste kosten ( onroerende voorheffing, gas, water , onderhoud) van het onroerende gedeelte. Nu is er een patstelling onstaan en dragen wij al die kosten zonder dat de andere erfgenaam die kosten draagt. De notaris stelt dat verrekent wordt bij eindafrekening . ondertussen blokkeert de erfgenaam die recht heeft op 25 procent de verkoop en probeert die volledig naar zich toe te trekken ( keuze immo etc)...maar terwijl dragen ze geen kosten.
kan iemand ons zeggen wat de opties zijn en of we kunnen afdwingen dat de kosten al gedeeld worden en het roerende ook al verdeeld kan worden .

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 09 jun 2014 18:25

Laat de kosten betaald worden via de aanwezige roerende goederen. De notaris kan daar voor zorgen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

toontje
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 09 jun 2014 20:45

Is het dan gebruikelijk dat het roerende( in dit geval vooral een levensverzekering) pas na verkoop onroerende verdeeld worden?

Reclame

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#4 , 10 jun 2014 22:25

Toontja,

Ja. Notaris zal doorgaans niet beginnen met gefaseerde verdeling. Alles wordt op het einde verdeeld. En de roerende goederen brengen intrest op. Hetzij op de derdenrekening, hetzij in de beleggingsvorm waarin ze belegd zijn. Die worden gewoonweg nadien mee verdeeld.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

toontje
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 13 jun 2014 23:09

@wanton:Is dit wettelijk afdwingbaar?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 14 jun 2014 18:15

Ieder moet de successierechten betalen op zijn bruto deel. Dat is wel volgens de wet. In de praktijk is het aangewezen en gemakkelijk alles te betalen vanuit de 'pot'.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”