Hoe erfenis langstlevende verdelen over beide families ?

soro
Topic Starter
Berichten: 6

Hoe erfenis langstlevende verdelen over beide families ?

#1 , 03 jun 2014 10:45

Situatie: wij hebben geen kinderen, wonen wettelijk samen en hebben samen een huis gekocht in ongelijke delen (mijn partner 35% en ik 65%)
Op advies van onze notaris gaan we een testament opmaken zodat de langstlevende partner alles erft.
Doel is onze erfgenamen niet op te zadelen met successierechten die ze moeten betalen op een erfenis waar ze eventueel nog 20 jaar op moeten wachten,
alsook elkaar veilig te stellen wat betreft de gezinswoning want zonder testament wordt slechts vruchtgebruik van de woning toegekend.

Enkele vragen hierbij:

1- hoe zorgen we ervoor dat als de langstlevende sterft dat de erfenis alsnog verdeelt wordt over beide families?
We zouden bvb. willen vermijden dat als mijn partner en ik kort na elkaar sterven dat de ene familie alles erft en de andere niets.

2- we begrijpen dat je maar de helft van je erfenis kan wegschenken als je ouders nog leven.
Hoe lossen we dit probleem op: mijn aandeel in de woning is 65%, ik zou dan ook als mijn partner het langste leeft dat die 65% bij zijn overlijden naar mijn familie gaat, of is dat onmogelijk?

3- is een testament waarbij de langstlevende partner alles erft überhaupt een goed idee? Nota: we zouden volgend jaar huwen.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
soro
Topic Starter
Berichten: 6

#2 , 12 jun 2014 09:29

is dit een te gecompliceerde vraag... ? of het antwoord te evident waardoor er geen reacties zijn... ? wij geraken er niet uit....

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 12 jun 2014 11:46

Punten 1 en 2 kunnen via testament geregeld worden.
Indien jullie kinderen zouden krijgen zal dat wel een impact hebben op de uitvoering van die testamenten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”