Gezin met verschillende kinderen

bece
Topic Starter
Berichten: 11

Gezin met verschillende kinderen

#1 , 01 aug 2007 19:26

Mijn vader is na het overlijden van mijn moeder opnieuw gehuwd zonder huwelijkskontrakt.
Hij had 2 kinderen.
Zijn nieuwe echtgenote had 1 kind en samen hebben zij dan nog 2 kinderen gekregen.
Hoe is de normale verdeling van de erfenis?
Is het mogelijk dat mijn vader bij testament bepaald dat alle kinderen even veel erven?
Ik weet dat dit zijn wens is en alle kinderen zijn het daar mee eens.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 01 aug 2007 19:45

Beste,

je vader heeft 4 kinderen , bij twee vrouwen. Elk kind erft , deels van zijn vader , deels van zijn moeder. De twee oudste kinderen hebben op ??n of andere manier geerfd als jullie moeder is overleden.
De vier kinderen van uw vader erven minstens 3/4 van zijn nalatenschap , normaal een gelijk deel. De algemene situatie is afhankelijk van de band tussen uw vader en het kind van zijn vrouw. Heeft hij het geadopteerd , erft het gewoon mee. Heeft hij dat niet gedaan maar voldoet dat kind toch aan de voorwaarden qua leeftijd , samenwoonst enzo om als 'zorgkind' te worden aanzien is er ook geen probleem.
Kortom : uw vader kan gerust een testament opmaken dat die vijf kinderen allen evenveel erven uit zijn nalatenschap.
Spreek wel eens met een notaris , die dan best de redactie verzorgt van het testament.

Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

bece
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 02 aug 2007 06:21

De formule is mij niet echt duidelijk.
Misschien ben ik niet duidelijk genoeg geweest? Dus voor alle zekerheid.

Vader en stiefmoeder leven nog steeds en hebben de gezegende leeftijd van 95 en 94 jaar. Vader nog steeds ok en stiefmoeder dementerend.
Zij zijn gehuwd in gemeenschap van goederen.
Toen mijn moeder overleed was ik 3 en mijn zus 8 jaar. We hebben dus nooit iets in de praktijk ge?rfd. Zowel ik als mijn zus zijn gaan werken toen we 14 waren.
Van mijn stiefzus (wiens vader ook in de oorlog is overleden ) weten wij natuurlijk niet of zij ge?rfd heeft van haar vader . Zij was toen 10 jaar. Vermoedellijk dus ook niet.
De andere twee zijn dus mijn halfbroer en halfzus.
Misschien krijg ik nu een duidelijker formule?

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 03 aug 2007 19:43

Ik ga ervan uit dat uw vraag enkel de nalatenschap van uw vader betreft.

?Art.745?Zij(=de kinderen) erven voor gelijke delen en bij hoofden?Art.745bis.Wanneer de overledene afstammelingen, geadopteerde kinderen of afstammelingen van deze achterlaat, verkrijgt de langstlevende echtgenoot het vruchtgebruik van de gehele nalatenschap??(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

?de kinderen? zijn alle kinderen van uw vader,wie ook hun moeder zou zijn.

Uw vader kan bij testament bepalen dat alle kinderen,inbegrepen het kind van zijn nieuwe echtgenote waarvan hij niet de vader is,even veel erven.

?Art.913.De giften, hetzij bij akten onder de levenden, hetzij bij testament, mogen de helft van de goederen van de beschikker niet overschrijden, indien hij bij zijn overlijden slechts ??n kind achterlaat; een derde, indien hij twee kinderen achterlaat; een vierde, indien hij er drie of meer achterlaat.Art.920.Beschikkingen, hetzij onder de levenden, hetzij ter zake des doods, die het beschikbaar gedeelte overschrijden, kunnen na het openvallen van de erfenis tot dat gedeelte ingekort worden.?(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

INDIEN vader bij zijn overlijden (2+2) kinderen zou nalaten dan is zijn beschikbaar deel een vierde.INDIEN zijn eigen kinderen gebruik zouden maken van hun inkortingsrecht dan krijgt het kind waarvan hij niet de vader is 1/4 terwijl zijn eigen 4 kinderen de overige 3/4 voor gelijke delen erven,namelijk elk (3/4) / 4 = 3/16 .

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”