Huis in onverdeeldheid houden of vruchtgebruik of lijfrente

anenk
Topic Starter
Berichten: 4

Huis in onverdeeldheid houden of vruchtgebruik of lijfrente

#1 , 22 mei 2014 11:58

Wij hebben volgende vraag :
De grootvader van mijn vrouw is onlangs overleden; de grootmoeder was al langer overleden. De erfenis omvat naast de roerende goederen ook een woning. Door het overlijden van de grootmoeder van mijn vrouw waren haar vader en haar oom elk voor 1/4 eigenaar geworden en was haar grootvader voor 1/2 eigenaar. Door het overlijden van haar grootvader dient zijn 1/2 nog verdeeld te worden onder mijn vrouw haar vader en haar oom (elk 1/4). Haar vader bekijkt de piste om de erfenis te verwerpen ten voordele van mijn vrouw. In dit geval zou mijn vrouw 1/4 van de woning zou kunnen erven.

Indien mijn vrouw 100% eigenaar wil worden van deze woning (en haar vader verwerpt te erfenis), dan dient zij 1/2 deel aan te kopen van haar oom en 1/4 deel van haar vader. Klopt het dat door de verwerping (en zij dus erfgenaam zou worden) dat zij hiervoor slechts 2,5% registratierechten dient te betalen ?
Kan zij nadien het vruchtgebruik geven aan haar vader (huuropbrengsten zouden ter zijner voordele zijn) en zoja hoeveel kost deze toekenning v/h vruchtgebruik ?
Of zou het financieel (successieplanning) interessanter zijn dat haar vader zijn 1/4 van de woning eigendom behoudt ? Of is werken met lijffrente nog een betere oplossing ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 22 mei 2014 16:06

Lijfrente tussen vader en dochter wordt juridisch én fiscaal moeilijk.
Zij kan het huis kopen aan idd 2.5 registratierechten. Het vruchtgebruik terug aan haar vader geven , vergt ook een notariële akte waarbij schenklingsrechten dienen betaald te worden. En wel op de waarde van het vruchtgebruik. Die waarde hangt af van de leeftijd van vader. Die 2.5 % is in alle geval minder dan de successierechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”