akte van bekendheid en aangifte nalatenschap

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

akte van bekendheid en aangifte nalatenschap

#1 , 30 jul 2007 09:39

Moet de notaris eerst en akte van bekendheid hebben opgesteld vooraleer de aangifte van de nalatenschap kan gebeuren?

Deze vraag omdat de notaris die belast is met het opstellen van de akte van bekendheid deze na DRIE maanden (ondanks herhaaldelijk aandringen) nog niet heeft opgesteld en nu in verlof blijkt te zijn.

Kunnen we intussen zelf reeds de aangifte van nalatenschap(dus zonder dat er een akte van bekendheid is opgesteld) indienen teneinde dit niet op het allerlaatste moment te moeten doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 30 jul 2007 19:37

Om een aangifte van nalatenschap op te maken is geen akte van bekendheid nodig. Dit dokument is van doen als erop de bank bepaalde tegoeden vrijgemaakt moeten worden. Vraag eventueel op de bank of zij dat nodig hebben. U kan dit ook vragen op het vredegerecht. Misschien is de bank tevreden - dit hangt af van een aantal factoren zoals grootte en samenstelling - met een dokument afgeleverd door de Registratie.
Alleen als er een testament in het spel is , moet een notaris een 'erfrechtverklaring' opmaken , en dan is 3 maanden wel wat lang.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 30 jul 2007 23:17

90% van de aangiften komen binnen in de laatste week van de voorziene termijn. Dat komt om zoveel mogelijk passief (facturen, schulden, ...) te kunnen opnemen in die ?ne aangifte.

Met een aangifte ingediend na 3 maand vult U alleen maar de kast van het Ministerie, want de berekening mag maar starten na 5 maanden...

Geen paniek dus; die notaris weet wel wat hij moet (maar communiceert minder goed).

Reclame

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#4 , 01 aug 2007 15:45

--------------------------------------------------------------------------------
WAT?

Bij overlijden: De meest voorkomende situatie waarin een erfrechtverklaring of een akte van bekendheid wordt gevraagd is de volgende : na een overlijden worden de bankrekeningen van de overledene geblokkeerd om erfgenamen te beschermen. Alvorens deze kunnen worden gedeblokkeerd, moeten de nabestaanden bewijzen dat zij aanspraken kunnen laten gelden op de banktegoeden. Vandaar dat de banken een akte van bekendheid of een erfrechtverklaring eisen.

Ter vervanging van geboorteakte bij huwelijk: bijvoorbeeld : u wenst als vreemdeling in Belgi? te huwen, maar u beschikt niet over een uittreksel van uw geboorteakte en het is voor u volstrekt onmogelijk om dergelijk uittreksel van het land van herkomst te bekomen.

Ter vervanging van geboorteakte bij verwerving van de Belgische nationaliteit


WAAR?

Indien het bedrag waarvoor de akte dient minder is dan 750 EUR kan de dienst bevolking een erfrechtverklaring afleveren.

Indien het bedrag waarvoor de akte dient hoger is dan 750 EUR en lager dan 50.000 EUR en op voorwaarde dat er geen huwelijkscontract en geen testament bestaat, kunt u een attest van erfopvolging aanvragen bij het registratiekantoor
Een akte van bekendheid kan, indien daarmee een bedrag hoger dan 750 EUR is gemoeid, steeds afgeleverd worden door de vrederechter als er geen testament bestaat.

Bij overlijden wendt u zich in principe tot de vrederechter van de woonplaats van de overledene. In principe moet het ook mogelijk zijn dergelijke akte aan te vragen ter griffie van het vredegerecht van de plaats van overlijden. Op dit punt gelden nog de plaatselijke gebruiken.

Indien er een testament bestaat, dient u zich hoe dan ook te wenden tot een notaris als een bedrag hoger dan 750 EUR met de akte gemoeid is.

Dus afhankelijk van uw dossier, grootte van de erfenis, aanwezigheid van testament of huwelijkscontract zal u hierboven terugvinden bij wie u terecht kan. Bij overlijden van de erflater in Belgi? heeft u 5 maand tijd voor de aangifte van nalatenschap. U kan de aangifte van nalatenschap ook zelf doen indien het geen al te complex dossier is. Het zal u een degelijke besparing opleveren (ereloon notaris)

_________________
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 01 aug 2007 21:45

Tweemaal meegemaakt in nabije familiekring:

Gehuwd koppel zonder kinderen, gehuwd met huwelijkskontrakt maar geen testamenten. In beide gevallen werd de overlevende echtgenoot door de griffie van het vredegerecht doorverwezen naar een notaris voor het opstellen van de akte van bekendheid. Volgens mij was dat in beide gevallen overbodig en kon de akte worden opgesteld door de vrederechter. Is hier een logische verklaring voor?

wolf2
Berichten: 2071

#6 , 01 aug 2007 21:50

"Indien het bedrag waarvoor de akte dient hoger is dan 750 EUR en lager dan 50.000 EUR en op voorwaarde dat er geen huwelijkscontract en geen testament bestaat, kunt u een attest van erfopvolging aanvragen bij het registratiekantoor."

Aanvulling: er bestaat geen minimum voor het attest van de Registratie. Het is het enige document uit de lijst (gemeentebestuur - vrederechter - notaris - Registratie) dat 100% gratis is. Het is niet bruikbaar om levensverzekeringen "aan mijn nalatenschap" te doen uitbetalen.

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#7 , 02 aug 2007 00:25

aan Roharro,

Het valt wel eens meer voor dat vrederechters ten onrechte doorverwijzen naar notarissen. Dikwijls is dat een ongezonde collusie van belangen. Vrederechter bezorgt notaris bijkomend ereloon en koopt daardoor een goede verstandhouding af in zijn kanton. Kan daardoor ook al iets meer terugvragen in andere dossiers. En heeft daardoor uiteraard zelf minder arbeidslast. Ik weet dat in het arrondissement Leuven de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg meerdere vrederechters daaromtrent ter orde geroepen heeft.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#8 , 30 aug 2007 23:38

De notaris die belast is met het opstellen van de akte van bekendheid heeft na maanden nog steeds niets uitgevoerd. Na kontakt met zijn kantoor werd ons nu meegedeeld dat hij die akte niet kan opstellen zonder dat we hem de trouwboekjes bezorgen van een vijftiental personen.

Dat wordt nu eerst meegedeeld. Bovendien zadelt hij ons op met een Mission Impossible opdracht aangezien het merendeel van die personen reeds decennia geleden overleden zijn. Sommige hebben we zelfs nooit gekend en we kennen nauwelijks hun personalia.

Intussen blijven al de tegoeden geblokkeerd bij de bank en is er geen uitzicht dat die toestand zal veranderen. Is dit de normale gang van zaken? De verwanten die met dit probleemworden geconfronteerd richten zich nu tot mij voor hulp, maar ik weet echt niet hoe dit aan te pakken. Ik dacht dat het net de taak was van de notaris om dit uit te zoeken.

wolf2
Berichten: 2071

#9 , 31 aug 2007 15:53

Ergens spreekt U zichzelf tegen...

De tegoeden bij de bank blijven geblokkeerd. zoals ik reeds schreef kunt U op 3 dagen een gratis attest krijgen bij de registratie om te deblokkeren. Er moet maar ??n persoon tekenen (max. 50.000 euro per bank).

Grootste voorwaarde: u moet de erfgenamen op een rijtje kunnen vermelden en blijkbaar knelt daar het schoentje.

Als U zelf de erfgenamen niet kent, aan wie moet de bank dan het geld geven?

***************************************

Desnoods moet de notaris een stambomer aanstellen.

Ik neem aan dat er geen broers en zusters, ouders en kinderen van de overledene tussen de erfgenamen zitten ===> of U nu met 10 of met 20 bent, de successierechten zijn dezelfde maar worden verdeeld onder het aantal erfgenamen volgens hun aandeel.




Ik dacht dat het net de taak was van de notaris om dit uit te zoeken.[/quote]

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 31 aug 2007 21:52

De echtgenoot van de overledene is inderdaad naar de registratie geweest, maar daar werd hij, terecht of ten onrechte, doorverwezen naar een notaris (omdat er een huwelijkscontract was zeiden ze).

Vervolgens hebben een groot aantal erfgenamen gezamenlijk de erfenis verworpen. Ikzelf heb al die verklaringen met heel veel zweet en tranen ingezameld en heb als gemandateerde een gezamenlijke akte van afstand laten opmaken bij de Rechtbank van Eerste Aanleg. Dat is gebeurd op grond van de aanwijzingen van de notaris, hierdoor is de echtgenoot van de overledene de enige overblijvende erfgenaam.

Het concrete probleem nu is dat de notaris een aantal trouwboekjes wil, waaronder die van personen die reeds zeer lang geleden zijn overleden, voor het opmaken van de akte van bekendheid.

Maar de boekjes van diegenen die lang geleden zijn overleden zijn onvindbaar. Ik kan uiteraard wel een schema opstellen van de wijze waarop de overlevende echtgenoot tot de erfenis komt, aangezien we anders met de notaris niet hadden kunnen bepalen wie allemaal moest verwerpen om de erfenis aan de echtgenoot te doen toekomen.

Bijkomend: indien de erfenisaangifte is afgehandeld en de erfenisrechten betaald, is het dan mogelijk om het banktegoed vrij te maken op grond de erfenisaangifte?
Ik bedoel zonder akte van bekendheid opgesteld door de notaris.

wolf2
Berichten: 2071

#11 , 01 sep 2007 20:17

Er zijn inderdaad beperkingen aan de bevoegdheid van de registratie. Zo mag er geen huwelijkscontract bestaan, noch een testament. In die gevallen kunnen banktegoeden alleen vrijgemaakt via een document van de notaris.

Zelfs nadat een erfensiaangifte is ingediend, blijft de registratie onbevoegd.
Zelfs als er in het huwelijkscontract alleen staat dat ze elkaar graag zien.

Dus terecht doorverwezen naar een notaris.

U schrijft dat er een echtgenote is.
Was er een testament?
Zonder testament bekomt zij immers de gemeenschapssgoederen in volle eigendom + het vruchtgebruik van de eigen goederen.
Meestal dient men in door te zeggen dat er geen eigen goederen zijn of dat hun verkoopwaarde nul is (maar er kunnen natuurlijk eigen goederen zijn; dan zit U vast, want die bloedverwanten erven dan de blote eigendom van de eigen goederen).
Aangezien er wordt verworpen, zullen er dus wel eigen goederen zijn.
Let op: verwerpingen leiden nooit tot minder successierechten!
De berekening wordt gemaakt alsof er niet verworpen werd en nog een keer alsof er wel verworpen wordt. Het hoogste van de 2 is verschuldigd aan de schatkist. Concreet: zelfs al erft de langstlevende alleen, het hoogste tarief wordt toegepast op het verworpen deel.
Maar dat zal de notaris hopelijk wel uitgelegd hebben.

In het algemeen verwart U 2 zaken (maar dat is niet: Van Quickenborne heeft dat ook gedaan).
1) een erfenisaangifte indienen = een fiscale verplichting
2) de rekeningen deblokkeren. Rekeningen bij de bank zijn NOOIT geblokkeerd op verzoek van de fiscus omdat de erfgenamen gekend zouden moeten zijn; ze zijn slechts geblokkeerd op verzoek van de fiscus tot op het moment dat de bank meedeelt aan de fiscus, op papier, wat de stand van de rekening was. Dat is alles (ik neem aan dat er geen erfgenamen in het buitenland wonen).

De bank wil echter maar uitbetalen op basis van een papier waarmee zij zich kunnen indekken. Q heeft de registratie bevoegd gemaakt om in bepaalde gevallen een dergelijk attest op te maken, terwijl die burgerlijke zaak de registratie koud laat. Maar ja, als het maar goed klinkt bij de kiezer.

Dus: geen geld zolang er geen akte van bekendheid is; geen akte van bekendheid zolang er geen zekerheid is wie alle erfgenamen zijn; geen erfgenamen zonder trouwboekjes of vervangende bewijzen van een gemeentebestuur. En zo komen we weer bij die stambomer.

Ik zou hoe dan ook een aangifte indienen met de gekende erfgenamen die dan 100% samen erven. Zo vermijdt U boete laattijdigheid.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#12 , 29 okt 2007 16:31

Update met betrekking tot wat ik totnogtoe vermeld heb onder dit onderwerp:

Op vraag van notaris werd hem een complete stamboom bezorgd, volledig ook geen bijkomende vragen maar doet blijkbaar niets om die akte op te stellen.

Mijn schoonbroer die de enige erfgenaam is (na verwerpingen) ziet daardoor nog steeds alle rekeningen geblokkeerd. Omdat de notaris ook geen actie ondernam mbt de aangifte van de erfenis heb ik dat zelf gedaan voor mijn schoonbroer (teneinde boetes en verwijlintresten te vermijden). Intussen heeft de Registratie de eindafrekening al gestuurd. Aangezien mijn schoonbroer over geen enkel financieel tegoed kan beschikken wegens het ontbreken van de akte van bekendheid heb ik hem de nodige fondsen ter beschikking gesteld om de erfenisrechten te kunnen betalen.

Ik heb intussen aan het Vredegrecht gevraagd om tussenbeide te komen, maar dat blijkt niet mogelijk. Mijn eigen bankier heeft me verteld dat de betroffen notaris een regelrechte ramp is, veel dossiers verknoeit en als hij geen uitweg ziet ze eenvoudigweg laat rotten.

Hoe moet ik deze reeds lange lijdensweg verderzetten en zo snel mogelijk tot een einde brengen (de banktegoeden vrijmaken?)

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#13 , 29 okt 2007 17:36

Eén oplossing, maar geen goedkope, is het aanstellen door de notaris van een professionele genealoog, die een "officiële" versie van uw stamboom zal maken, met inbegrip van de overlijdensdata en de afstamming. Normaal op kosten van ... de notaris.

Bron: http://users.skynet.be/sky60754/genealo ... esprof.htm
(Vlaamse Vereniging voor Familiegeschiedenis).

Deze beroepsgenealogen kunnen efficiënt werken, omdat zij weten waar zij moeten zoeken en meestal de nodige vergunningen hebben van de bevoegde Procureurs om archieven van -100 jaar te consulteren voor bepaalde arrondissementen.

De kostprijs hangt waarschijnlijk vooral af van het aantal gemeenten, waar familieleden overleden zijn, waarvoor geen trouwboekje kan voorgelegd worden.

roharro
Topic Starter
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#14 , 29 okt 2007 17:41

De stamboom is volledig officieel, gedocumenteerd met trouwboekjed en officiële attesten van gemeentebesturen. Dat is niet het probleem. De noatris zelf blijkt het probleem te zijn. Hij ontvluchts ons steeds, krijgen, alleen zijn bediendes te zien of te horen, altijd excuses, nooit concreet antwoord. Dit duurt al sedert april ll!!!!!!

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#15 , 29 okt 2007 17:50

Bemiddeling gevraagd aan de Provinciale Kamer van de Notarissen?
De notariswet bepaalt dat de Provinciale Kamers van notarissen o.a. bevoegd zijn om klachten te behandelen of te bemiddelen bij de afhandeling ervan. De Provinciale Kamers geven als derde ook advies in verband met discussies over de berekening van de erelonen.

Andere opdrachten van de Kamers zijn de handhaving van de tucht onder de leden van het provinciale genootschap, het toezicht op de boekhouding van de notariskantoren en de goedkeuring van ontwerpovereenkomsten van notariële associaties en de oprichting van notarisvennootschappen.
Bron: http://www.notaris.be/

Terug naar “Successie- & Registratierechten”