borgstelling

supsup
Topic Starter
Berichten: 11

borgstelling

#1 , 25 jul 2007 18:36

Kan iemand mij uitleggen wat een borgstelling is. Bij een nalatenschap (mijn man is overleden)hebben we een erfgenaam in het buitenland. Alle rekeningen zijn geblokkeerd, totdat de succesierechten zijn betaald. Wij hebben echter nog een appartement in aanbouw, waarvan de fakturen dienen te worden betaald. De bank raadt mij aan bij de registratie een borgstelling aan te vragen. Dan moet ik wel alle succesierechten betalen., indien de kinderen de succesierechten niet betalen.Kan iemand mij raad geven.Is dit wel aan te raden . Alvast bedankt voor de moeite supsup

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 26 jul 2007 10:51

Vooreerst mijn deelneming bij het overlijden van uw man.
Indien een erfgenaam van een Belgische overleden ingezetene in het Buitenland woont , moet alvorens de toelating verkregen wordt om de tegeoden op de bank vrij te geven ofwel de successierechten betaald zijn ofwel een borstelling ovdertekend worden. Bij deze borgstelling zijn het Belgische onderdanen die dan verklaren borg te staan voor de door de buitenlandse erfgenaam te betalen successierechten. Dit omdat , bij niet-betaling , de Belgische staat geen middelen heeft om die rechten te innen.
Dit is allemaal de normale procedure ter uitvoering van art. 94 van het Wetboek Successierechten.
Normaal geeft dit geen probleem omdat de successierechten gewoonlijk betaald worden vooraleer een verdeling van de tegoeden gebeurt. Hier moet U dus wel op letten. Wanneer aldus de successierechten betaald zijn , heeft die borgstelling ook geen verdere uitwerking meer.
Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 26 jul 2007 22:53

Aanvullend bij Wanthon. Met een borgstelling kan U sneller de rekeningen deblokkeren.

Normale aangifte = pas berekenen door de registratie ten vroegste 5 maand na overlijden en ten laatste 6 1/2 maand er na. Dan betalen + attest aanvragen en bekomen = 7 maand.

Borgstelling = aanvragen formulieren + invullen + overzicht geven van actief en passief + akkoord directeur + beslissing ontvanger = een maand of 3.

Nog een andere mogelijkheid is de aangifte zo snel mogelijk in te dienen, af te zien van het recht om ze te verbeteren, de berekening onmiddellijk vragen en betalen. Nadeel : passief dat pas na enkele maanden boven water komt kan niet meer worden afgetrokken. Enkel aan te raden voor personen die zeer georganiseerd hun priv?-zaken beheren.

Kan iemand mij uitleggen wat een borgstelling is. Bij een nalatenschap (mijn man is overleden)hebben we een erfgenaam in het buitenland. Alle rekeningen zijn geblokkeerd, totdat de succesierechten zijn betaald. Wij hebben echter nog een appartement in aanbouw, waarvan de fakturen dienen te worden betaald. De bank raadt mij aan bij de registratie een borgstelling aan te vragen. Dan moet ik wel alle succesierechten betalen., indien de kinderen de succesierechten niet betalen.Kan iemand mij raad geven.Is dit wel aan te raden . Alvast bedankt voor de moeite supsup

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”