Verkopen huis

Gertje
Topic Starter
Berichten: 1

Verkopen huis

#1 , 21 jul 2007 16:00

Hallo

Ik zit met een vraag, heb eerst was gezocht op dit forum maar kon niet direct het gepaste topic vinden.

Ik ben samen eigenaar van een huis met twee broers. Mijn moeder is drie jaar geleden overleden, en m'n vader woonde al ergens anders.. dus staat het huis op onze naam.

Nu woon ik op papier samen met mijn broer bij ons vader, en woont er maar ??n dus wettelijk in dit huis.

Nu mijn vraag, als iemand beslist dat hij wilt dat het huis verkocht wordt (omdat hij bijvoorbeeld een deel wilt en ergens alleen wilt gaan wonen), kan dat dan? Of moet de meerderheid hier met akkoord gaan?

Dank je

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 22 jul 2007 18:22

Er bestaan 2 regelingen naast elkaar. Het kadastraal inkomen (niet-geIndexeerd) bepaalt welke regeling van toepassing is. Bijgevolg: wat is het KI?

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 23 jul 2007 10:06

Ik ga ervan uit dat het huis behoorde tot het gemeenschappelijk huwelijksvermogen.Bij ontbreken van testament blijft vader volle eigenaar van de helft van het huis en erft het vruchtgebruik op moeders helft,dat in blote eigendom ge?rfd wordt de drie kinderen in onverdeelheid.

?Art.815.Niemand kan worden genoodzaakt in onverdeeldheid te blijven; en de verdeling kan te allen tijde worden gevorderd...?(Burgerlijk Wetboek).

?Het vruchtgebruik,ofschoon een verbrokkeling van het eigendomsrecht,schept geen onverdeeld zakelijk recht met de blote eigendom,dienvolgens heeft de vruchtgebruiker tegen de blote eigenaar geen rechtsvordering tot verdeling of licitatie van het met vruchtgebruik bezwaard goed?(Cass. 2 december 1880,Pas. 1881,I,72).

De rechter kan dus enkel de blote eigendom doen verkopen om uit onverdeeldheid te treden.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”