levensverzekering nemer en verzekerde niet zelfde persoon ?

fienp
Topic Starter
Berichten: 3

levensverzekering nemer en verzekerde niet zelfde persoon ?

#1 , 20 jul 2007 10:35

Hallo,

Ik heb hier op het forum al wat zitten rondzoeken, maar een echt duidelijk antwoord op volgende vraag heb ik nog niet gevonden :
het gaat om een levensverzekering (junior invest plan fortis) waarbij verzekeringsnemer en verzekerde en begunstigde 3 verschillende personen zijn.
Concreet :
verzekeringsnemer = opa (75 jaar)
verzekerde = papa (zoon van opa; 40 jaar)
begunstigde = kleinkind (zoon van papa; 3 jaar)
Nu vroeg ik mij af wat er gebeurt in het geval de verzekeringsnemer als eerste komt te overlijden (gezien het leeftijdsverschil tussen nemer en verzekerde is dit een redelijk realistische veronderstelling). Gaat het opgebouwde kapitaal dan :
onmiddellijk naar kleinkind,
of keert het terug naar de nalatenschap van de verzekeringsnemer zodat de begunstigde er eigenlijk nooit iets van gaat zien,
of loopt het contract verder tot op de eindvervaldag (of overlijden verzekerde), waarbij het geld op eindvervaldag naar het kleinkind gaat ?
Moeten er onderweg niet ergens successierechten betaald worden, door wie en wanneer ?
In de algemene voorwaarden staat letterlijk :
"indien de verzekeringsnemer en de verzekerde niet dezelfde persoon zijn, zal op het moment van het overlijden van de verzekeringsnemer geen verzekeringsprestatie worden uitgekeerd. In dat geval loopt het contract verder."
En in het contract staat letterlijk :
"ingeval van overlijden van de nemer voor het einde van het contract wordt het recht op afkoop overgedragen aan de hierboven vermelde begunstigde vanaf zijn meerderjarigheid"
Wil dit dan zeggen dat het contract blijft lopen tot meerderjarigheid van de begunstigde en dat die op dat moment het contract kan afkopen (met de uiteraard daaraan verbonden kosten).

Er staat ook nergens beschreven wie na het overlijden de eigenaar wordt van het contract.

En om het allemaal (voor mij dan toch) nog wat ingewikkelder te maken is er ook nog een testament van de verzekeringsnemer waarin hij zijn 'vrij beschikbare deel' (of hoe heet dat in vaktermen) aan een van zijn kinderen toebedeelt (dus niet de begunstigden van de levensverzekeringscontracten, wel de verzekerde) ? Ik dacht altijd dat zo van die levensverzekeringscontracten aan niet-reservataire erfgenamen het vrij beschikbare deel niet mogen overschrijden, maar in dit geval is er via testament al beslist naar wie het vrij beschikbare deel moet gaan. Wil dit dan zeggen dat die levensverzekeringscontracten die er voor de kleinkinderen zijn, eigenlijk zinloos zijn ?

Alle verduidelijkingen in deze situatie zijn heel erg welkom. Want bij het nakijken van die contracten enzo beginnen we te vrezen dat opa zijn opzet (de kleinkinderen een leuke som te kunnen geven/nalaten als ze 24 zijn) op die manier eigenlijk niet kan volbracht worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
YoeriS
Berichten: 271

#2 , 20 jul 2007 11:22

Op basis van uw informatie concludeer ik dat de verzekering gewoon blijft doorlopen bij het overlijden van uw opa. De papa zal dan in de rechten en plichten van zijn vader (opa) treden en dus de verzekering verder blijven betalen.
Het kleinkind kan dan bij zijn meerderjarigheid het contract afkopen.
Volledigheidshalve kunt u ook best even naar Fortis Insurance bellen of e-mailen, zij weten immers 100% zeker hoe de vork in de steel zit.

En wat het testament betreft, dit heeft geen enkele invloed op dit levensverzekeringscontract want dit bedrag wordt uitgekeerd door Fortis.

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 20 jul 2007 22:17

Wat is de juiste bedoeling:

*Wat gebeurt er als de vader (verzekerd hoofd) sterft en het kleinkind leeft nog? Uitkering?
* Wat als de vader nog leeft als het kleinkind 24 wordt? Uitkering?

Zijn alle premies al betaald (was het een ??nmalige premie)?

Reclame

fienp
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 23 jul 2007 23:56

Er wordt maandelijks een bedrag op geplaatst en af en toe nog iets extra. Het gaat niet om een uitkering, maar eens het verzekerd hoofd sterft/eens het contract ten einde loopt, een eenmalig bedrag dat uitbetaald wordt. Bij elke 'storting' wordt een bericht meegegeven hoeveel je met die 'storting' ontvangt op de eindvervaldag.

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 26 jul 2007 22:44

Sorry, kan u niet antwoorden. Ik ken de fiscale theorie van een levensverzekering op termijn (er wordt in alle gevallen uitbetaald op datum X) en die van een levensverzekering onder voorwaarde (er wordt uitbetaald bij overlijden van A aan B; als B hem overleefde) maar de door U beschreven combinatie kan ik niet plaatsen.

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#6 , 01 aug 2007 16:03

Fien,

Best even langslopen bij je Fortis kantoor. Die kunnen de gegevens van betrokken contract on line opvragen en de door jou gevraagde inlichtingen bezorgen.
Een aantal vragen blijven open : is dit contract enkel een contract kapitaalsopbouw (dus enkel een spaarformule?) of ook voorzien van een luik bescherming (wordt er een vast kapitaal als levensverzekering voorzien bij vooroverlijden van de verzekerde?) Zijn de begunstigden bij leven en overlijden identiek? Allemaal polisgegevens die het antwoord beInvloeden.
Gezien jouw relaas en onder voorbehoud van volledigheid is het kleinkind de begunstigde. De meeste Junior Invest Plannen worden afgesloten tot de leeftijd van 24 jaar, maar de nemer (of begunstigde bij vooroverlijden) kan het afkopen zonder kosten op de leeftijd van 18 of 21 jaar. Meestal wordt Junior Invest Plan genomen door ouders of grootouders die voor hun spruit(en) een startsom willen sparen om hen na hun studies/ hun huwelijk te lanceren in het leven. Vandaar de leeftijd van 24. De schenking zal ook maar uitwerking krijgen op de eindvervaldatum (dus op 24) indien de nemer nog leeft. Het laat toe om te vermijden dat 18 jarige overjaarse pubers met wilde haren de gespaarde centen er door draaien, wat perfect kan indien gespaard op een spaarboekje op zijn/haar naam.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

fienp
Topic Starter
Berichten: 3

#7 , 14 aug 2007 10:15

basejumper,

Het gaat om een contract kapitaalsopbouw zonder luik bescherming. Begunstigden bij overlijden en leven zijn idd identiek (kleinkind). Het loopt idd tot 24 jaar. Maar de vraag was dus wat er gebeurt indien de verzekeringsnemer (die niet de verzekerde is) overlijdt voor het aflopen van het contract.
Ik zal de eerstvolgende keer dat ik nog eens in het kantoor moet zijn, het contract eens meenemen.
Alvast bedankt voor de antwoorden !


Fien

Terug naar “Successie- & Registratierechten”