invullen nalatenschap/succesie

DAVID7
Topic Starter
Berichten: 1

invullen nalatenschap/succesie

#1 , 18 jul 2007 11:43

Een paar maand geleden is mijn vader overleden.
Nu dienen wij de nalatenschap aan te geven.

Mijn broer en ik dienen succesie te betalen op het deel van mijn vader heb ik begrepen. Maar als zowel ik als mijn broer de nalatenschap verwerpen wat houd dat dan precies in aub?

Zijn wij dan vrijgesteld van het betalen van successie? en hoe zit het dan als later onze moeder overlijd? Wat gebeurt er dan met het deel dat we nu verworpen hebben?

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 19 jul 2007 18:51

Als de 2 kinderen verwerpen, komen anderen tot die erfenis.
Dat is niet uw moeder; maar wel de kleinkinderen ("in eigen naam"); de ouders; grootouders; broers, zusters, hun kinderen, zelfs de grootnonkels van uw pa. Als er zo geen enkel familielid is, zal uw ma dat deel erven.

Dat zal haar m??r successierechten kosten. Dat zal U ook meer succ.rechten kosten als zij overlijdt.

De kinderen moeten dan inderdaad niets betalen; maar ze krijgen ook niets.

De enige deftige reden waarom iemand verwerpt is dat er meer schulden zijn dan actief.

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 20 jul 2007 16:40

?Art.785.De erfgenaam die de nalatenschap verwerpt, wordt geacht nooit erfgenaam te zijn geweest.?(Burgerlijk Wetboek).

Wie nooit erfgenaam is geweest is ook geen successierechten verschuldigd.

Het verwerpen van uw vaders nalatenschap tast uw rechten op uw moeders nalatenschap niet aan,wat ook de herkomst daarvan zou zijn.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”