Successierechten - ruwe berekening

thijs1986
Topic Starter
Berichten: 4

Successierechten - ruwe berekening

#1 , 17 dec 2013 21:04

Beste leden,

Wij zitten met de volgende situatie in onze familie.
Onze vader is overleden en is getrouwd met onze moeder zonder huwelijkscontract.
Ik heb nog 1 broer en 2 zussen, dus 4 kinderen.

Als ik het goed begrijp:

Mijn broer en zussen erven het huis en zijn naakte eigenaar, onze moeder vruchtgebruiker.
Sowieso gaat iedereen daarmee akkoord, maar we vragen ons nu af hoeveel successierechten er moet betaald worden?

- Aangezien mijn moeder enkel vruchtgebruiker is betaalt zij geen successierechten op de woning. Moet zij dan nog iets betalen, bv. op de gelden op de bank ofzo? Vermogen is niet groot, dus ik vermoed successierechten: bijna nihil?
- De 4 kinderen betalen successierechten op het huis; waarde huis delen door 4 en daarop 3% (indien minder dan 50.000 euro per kind)? Bij eenzelfde geval bij onze grootouders zag ik op de documenten van de notaris dat dit anders was, nl.: helft van waarde huis delen door 4 kinderen en daarop 3%.

Eens deze successierechten zijn betaald, moet dat opnieuw betaald worden indien onze moeder overlijdt? Ik heb gelezen dat we dit kunnen vermijden op een bepaalde manier en dat vele notarissen hier niet aan denken?


Bijvraag: ik ben getrouwd, ook zonder contract - is mijn vrouw dan ook naakte eigenaar of valt dat dan onder mijn vermogen?
Tweede bijvraag: de vader van onze vader is ook al overleden, erven wij het deel van het huis van onze grootvader (dat onze vader initieel erfde)?


Alvast dank voor de uitleg.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
k.b.
Berichten: 876

#2 , 17 dec 2013 23:57

.
Laatst gewijzigd door k.b. op 28 mei 2014 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 18 dec 2013 17:57

Beste Thijs,

ik wil u een berekening geven van de te betalen SSR indien u mij ( eventueel via PB) de nodige info bezorgt :

leeftijd moeder
totale waarde woning - ik veronderstel gemeenschappelijke eigendom?
totale waarde roerend goed : geld, auto , effecten
totale waarde inboedel = ik neem 2.500 € , tenzij waardevolle kunststukken aanwezig
kosten begrafenis

leeft grootmoeder nog? hoe oud?
hoeveel broers en zussen heeft vader?
totale waarde van dat huis

Ook dit nog : hetgeen u erft aan onroerende goederen , blijft van u alleen. Dat wordt genoteerd bij de Registratie. Gelden die u erft , worden gemeenschappelijk als u kinderen heeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

thijs1986
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 18 dec 2013 22:11

Bedankt voor jullie reacties.

Woning inderdaad eigendom van vader en moeder.

De begrafenisondernemer is langsgeweest en volgens hem moet er niets betaald worden aan successierechten. Lijkt me wat vreemd (moet wel zeggen: was er niet bij, mijn moeder zei me dit zo, dus ben niet zeker of ze het zo bedoelde of als ze wilde zeggen dat zij ging instaan voor die kosten).

Moeten er dan geen successierechten meer betaald worden op het huis, op het deel van mijn moeder dan, wanneer zij komt te overlijden?

Ivm met spaargelden en niet tweemaal betalen van successierechten: het gaat om klein vermogen (zeer klein); stel dat wij (kinderen) de helft niet op een rekening zetten en dat vermogen is bij overlijden van moeder wel groot, moeten we wel (veel meer) successierechten betalen? Omgekeerd: indien we de helft (en delen door 4) wel elk op een rekening zetten en vermogen is groot bij overlijden, vervallen die successierechten?

@wanton, bedankt, maar die berekening is niet per se nodig.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 18 dec 2013 23:06

Indien er weinig roerende goederen zijn , kan het idd dat er geen SSR moeten betaald worden.
Maar dit kan slechts onder deze mogelijkheden =
1. het huis is slechts zo'n 125.000 € waard.
2. Er is een huwelijkscontract met de clausule 'langst leeft,al heeft'. Maar u zegt dat er geen contract is.

Ik wil die begrafenisondernemer wel eens uitleg vragen! Of wil u dat doen?


Bijwerking : Dat moeder geen SSR moet betalen , geloof ik wel! Maar de kinderen zullen belast worden.

Verder zou het spijtig zijn indien de gelden op de bank nog afgehaald werden.

Doe toch maar eens een PB .
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”