onderhandse lening

Felina
Topic Starter
Berichten: 4

onderhandse lening

#1 , 20 okt 2013 22:27

Ik heb in 1997 van mijn vader 700.000 BEF (ca 17350€) geleend aan een intrest van 3% per jaar.
Deze lening is neergeschreven op een papier dat mijn vader bijhield, maar werd nooit geregistreerd bij een of andere officiële instantie. De bedoeling van de lening was dat mijn vader mij indertijd wilde helpen met de verbouwing van mijn huis, maar tegelijk ook de rechten van mijn broer en zus ivm de nalatenschap wilde vrijwaren. Tien jaar geleden heb ik hem daar een deel van terugbetaald, maar sindsdien niets meer zodat nu, met de intresten, de som terug is opgelopen tot ca 20000€
Onlangs is mijn vader overleden (hij was de langstlevende ouder) en nu moet ik uiteraard mijn broer en zus hun resp. deel van de lening terugbetalen.
Mijn vraag is hoe we dit het beste kunnen doen. Moeten wij het papier overmaken aan de notaris of kunnen wij deze lening onderling afhandelen en betaal ik hen elk hun deel? Als wij dit onderling regelen, kan ik dan achteraf geen problemen krijgen met de belastingen? Als we dit bij de notaris doen, hoe zit het dan met passief en actief? Ik lees daar wel wat over maar begrijp er eerlijk gezegd geen snars van.
Laatst gewijzigd door Felina op 21 okt 2013 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 21 okt 2013 00:42

De lening zit in het actief van wijlen uw vader. Die lening moet dus in de aangifte van de nalatenschap onder het actief worden opgenomen.
Daarna, bij de verdeling van de erfenis, betaalt u aan uw broer + zuster 2/3 van het bedrag dat u nog schuldig was aan uw vader.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Felina
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 21 okt 2013 02:49

dank voor uw antwoord.

Reclame

Highfield
Berichten: 75
Juridisch actief: Ja
Locatie: Aarschot
Contacteer: Website

#4 , 10 nov 2013 17:59

opletten, een lening aan een erfgenaam is bij overlijden meteen opeisbaar, ttz te betalen aan de nalatenschap, dwz aan andere erfgenamen

bent u in contact met notaris of andere adviseur?

Terug naar “Successie- & Registratierechten”