Wat staat mij te wachten - successierechten + erfenis????

Wennie
Topic Starter
Berichten: 65

Wat staat mij te wachten - successierechten + erfenis????

#1 , 13 jun 2007 13:39

Mijn moeder is overleden, op zeer jonge leeftijd 54 ik ben enige dochter.
Nu ben ik bang wat me te wachten staat aan successierechten.

Mijn mama heeft 2 jaar geleden het huis verkocht na overlijden van mijn papa, ze heeft hierop successierechten moeten betalen.

Met het overige geld heeft ze een nieuw appartement laten bouwen twv. 250.000 euro.

Nu vraag ik me af wat staat mij te wachten? Zal het deel dat mijn moeder reeds betaald heeft op het vroegere huis worden afgetrokken? Of betaal ik de volle pot van het nieuw appartement?

Er loopt nog een kleine lening op het appartement om fiscaal voordeliger te zijn, zal men deze lening aftrekken van het totaal bedrag? Er is hierop geen schuldsaldo verzekering daar mijn moeder al ziek was heeft ze deze niet gekregen. Dus ik zal deze lening ook moeten afbetalen.

Dan nog een vraag: Mijn grootmoeder is nog in leven, mijn grootvader is overleden het huis waarin ze woonden is verkocht en het geld hiervan staat op 2 rekeningen, 1 rekening op naam van mijn oma en 1 rekening op naam van de 3 kinderen mijn oma heeft hierover het vruchtgebruik.

Nu het deel van mijn moeder zou naar mij toekomen, maar mijn tante is bewindvoerder van mijn oma, heb ik haar handtekening en die van oma nodig om mijn deel op te eisen? zodat ik hiervan de successierechten kan betalen? En wat kan ik doen als mij tante dit geld niet wil vrij maken?

Graag jullie mening, alsof het allemaal nog niet erg genoeg is moet ik hiervan ook nog wakker liggen!

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 13 jun 2007 22:31

De tarieven in rechte lijn zijn in Vlaanderen toch vrij laag: 3% tot 50.0000 eur en 9% tot 250.000 eur.

Je moet succ.rechten betalen op de waarde van de erfenis.
Dat lijkt te zijn: de door u te schatten verkoopwaarde van het appartement min de nog uitstaande lening.

Ook haar bankrekening = deel van de erfenis.

Wat uw moeder (en eventueel U) betaalde aan succ.rechten in het overlijden van uw vader speelt geen rol.

Hopelijk zit er meer dan 3 jaar tussen het overlijden van beide ouders: dat bespaart u heel wat rompslomp.

*********************************
Dus ik zal deze lening ook moeten afbetalen.
Ja.
*********************************
In de erfenis van uw moeder zit ook:
haar aandeel in de verkoopprijs van het huis van haar ouders. Daarvan heeft ze enkel de blote eigendom.
Ook daar zal u succ.rechten moeten op betalen; U heeft echter nog niets aan dat geld want u krijgt op uw beurt enkel de blote eigendom.

U kan daarvan geen deel opeisen (zolang oma leeft, kan ze weigeren te verdelen).

********************************
Het gebeurt regelmatig dat mensen moeten lenen of verkopen om de succ.rechten te kunnen betalen. Maar laat eerst eens uitrekenen wat u zou moeten betalen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 16 jun 2007 17:04

Wennie ,
De eerste vraag die ik mij in dergelijk geval stel is : Hoe is het huis vererfd geweest , bij het overlijden van vader? Van wie was het , was er een huwelijkscontract of testament? Indien niet 'Langst leeft ,al heeft- formule' , zou het dus best kunnen dat jij de blote eigendom van vader hadt geerfd en dat U datzelfde deel bezit in het appartement. Heb jij iets moeten meetekenen bij de verkoop? Doe bij het Kadaster of de Registratie eens navraag over de eigendomsverhouding van het appartement. Indien jij voor een deel mede-eigenares waart , ben je nu voor dat deel volle eigenaar.
2. U wordt , qua successierechten , belast op de waarde van (moeders deel van) de woning MIN de lening. Tarief = zie bericht DINO.
U zult , als erfgenaam , de lening moeten afbetalen. Vraag een nieuwe lening , successierechten inbegrepen. U kan aflossingen en intresten fiscaal inbrengen in uw belastingaangifte.
3. Indien formule "langst leeft , al heeft" van toepassing is geweest , is nog maar eens bewezen dat dat een dure werkwijze is.
Uw moeder was reeds ziek bij de verwerving van het appartement. Heeft uw bankier of notaris niets gezegd om , zeker met slechts ??n kind, maatregelen te nemen? VB. dochter : blote eigendom ; moeder = vruchtgebruik. Spijtig. Een plichtsbewuste notaris had zoiets gesuggereerd.
Groeten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”