zou gedeeltelijke schenking een oplossing kunnen zijn ?

clement
Topic Starter
Berichten: 2

zou gedeeltelijke schenking een oplossing kunnen zijn ?

#1 , 08 jun 2007 18:23

Mijn moeder is 79, nog in redelijke gezondheid, maar maakt zich zorgen over haar erfenis. Ze zou namelijk het huis waarin ze nu woont, graag in de familie houden en gezien mijn zus nogal krap bij kas zit, vreest mijn moeder dat zij onredelijk zou kunnen zijn bij de verdeling. Wij zijn met twee kinderen. Mijn moeder heeft haar ouderlijkhuis en wat grond in volle eigendom, en bezit de helft (en levenslang vruchtgebruik) van het huis waarin ze nu woont (na overlijden van mijn vader). Nu zou ze aan mijn zus haar ouderlijk huis en de grond willen schenken en aan mij het huis waarin ze woont (maar met een verbintenis dat ze levenslang mag blijven wonen mits een vaste huurprijs, en dus zonder dat ik het huis zelf kan bewonen, verkopen, verhuren, ...). Ik zou dan de helft van de meerwaarde van mijn deel aan mijn zus betalen zodat we elk een deel van gelijke waarde hebben en mijn zuster wat financiele ruimte krijgt. Het spaargeld van mijn moeder zou dan later als erfenis gewoon gedeeld worden. Zij wil dat graag omdat ze zo voor haar dood de dingen regelt en geen ruzie moet verwachten na haar dood en ze zeker is dat het huis waarin ze woont niet zal verkocht worden buiten de familie. Mijn vraag : is dit juridisch mogelijk, zou dit het probleem inderdaad oplossen, is dit betaalbaar of is het veel duurder dan de erfenis rechten, ... Nu denken we aan 'terug huren van het geschonken huis", zou een oplossing waarbij ze alleen de naakte eigendom schenkt (dus zonder vruchtgebruik) ook een alternatief zijn ? En wat gebeurt er dan na haar dood met dat vruchtgebruik ? En hoe kunnen we de waarde van de onroerende goederen bepalen op een manier dat we zeker zijn dat de fiscus dat aanvaardt (en daar na overlijden niet op terug komt). En wat bij vroegtijdig (voor drie jaar) overlijden van moeder ? Alvast bedankt voor eventuele raad.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 jun 2007 10:21

Uw moeder kan haar ouderlijk huis en de grond schenken aan uw zuster ,vermits dit haar eigen vermogen is.

In haar gewezen echtelijke woning bezit ze de helft in volle eigendom plus de helft in vruchtgebruik.Ze kan niet meer schenken dan ze bezit.Wel kan uw moeder of u zelf uw zuster uitkopen(1/4 blote eigendom),mits deze daarmee instemt.Aldus kan u dan in bezit komen van het hele huis.

U kan uw moeder een recht van bewoning verlenen.Zij kan dan niet het huis verhuren.Behoudt zij het vruchtgebruik dan kan zij wel verhuren.

Door het overlijden van een vruchtgebruiker wordt de blote eigenaar van RECHTSWEGE volle eigenaar.Er is dus geen akte om te registreren en evenmin een registratierecht.

De waarde van de onroerende goederen kan bepaald worden door een landmeter-schatter of door een notaris,doch zonder dat u zeker bent dat de fiscus dat aanvaardt.

?Art.7.De goederen, waarover, naar het door het bestuur geleverd bewijs, de afgestorvene kosteloos beschikte gedurende de drie jaar v??r zijn overlijden, worden geacht deel uit te maken van zijn nalatenschap, indien de bevoordeling niet onderworpen werd aan het registratierecht gevestigd voor de schenkingen, behoudens verhaal van de erfgenamen of legatarissen op de begiftigde voor de wegens die goederen gekweten successierechten.?(W.Succ.=Wetboek Successierechten 31 maart 1936).

Het tarief der successierechten vindt u in art.48 W.Succ.
Inzake registratierechten zie art.109(=verdeling) en 131(=schenkingen) Wetboek Registratierechten 30 november 1939.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”