Wat bij weigering vruchtgebruik?

Chanta
Topic Starter
Berichten: 49
Locatie: Antwerpen

Wat bij weigering vruchtgebruik?

#1 , 07 jun 2007 11:03

situatie: vader gestorven, moeder krijgt vruchtgebruik woning, kinderen blote eigendom.

Graag had ik willen weten, welke de gevolgen zijn indien imoeder het vruchtgebruik van de woning weigert . ( uiteraard is de reden de zeer hoge vruchtgebruikskosten )

Moeten de kinderen dan meer successierechten betalen?
En is er een probleem indien de moeder dan toch in het appartement zou blijven wonen, dat dan natuurlijk volledig aan de kinderen toebehoort?

Dank voor deze informatie.
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 07 jun 2007 19:24

Wat bedoelt U met : 'vruchtgebruikskosten'?
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 07 jun 2007 22:12

Als het app. gemeenschappelijk was, bezit ma na overlijden pa:
1/2 volle eigendom + vruchtgebruik op de andere helft.

Ze mag dat app. zelf bewonen; ze mag het verhuren (de huur is alleen voor haar); ze mag vragen dat het wordt verkocht en de opbrengst wordt verdeeld.

Ze heeft inderdaad zo goed als alle kosten als een eigenaar. Enkel als er iets h??l ernstig moet gebeuren aan het dak of aan steunmuren, moeten de kinderen tussenkomen.

Als moeder de erfenis weigert, zullen de kinderen minstens evenveel successierechten moeten betalen alsof moeder niet had geweigerd (men maakt de 2 berekeningen; de hoogste som moet betaald worden).

De kinderen kunnen dan hun moeder daar laten wonen, maar die heeft geen enkel recht en kan tegen haar wil uitgezet worden.

Wat u voorstelt of onderzoekt, komt in de praktijk niet voor.

Reclame

Chanta
Topic Starter
Berichten: 49
Locatie: Antwerpen

#4 , 08 jun 2007 09:57

Sorry voor deze vraag van vruchtgebruik. Ik had verkeerd begrepen, en dacht dat er kosten waren voor vruchtgebruik.
Toch bedankt voor jullie antwoorden.
mvg

Terug naar “Successie- & Registratierechten”