Grond laten herschrijven en huis samen bouwen

xSaraa
Topic Starter
Berichten: 5

Grond laten herschrijven en huis samen bouwen

#1 , 30 jul 2013 21:07

Hey iedereen,

heeft hier iemand een idee van verschillende manieren om een grond van 1 naam op 2 namen te krijgen?
Momenteel staat hij enkel op naam van mijn vriend, maar wij zouden samen willen bouwen op die grond, en daarvoor moet hij eerst op beide namen staan...

We weten dat o.a. huwen (willen we nog niet want kunnen nog niet samenwonen), recht van opstal (hierbij betaal ik wel mee voor de lening van de grond, terwijl eigenlijk NIKS er van van mij is), schenking (+/- 50 % registratierechten betalen) en de helft verkopen aan mij (+/- 10% rechten betalen)

Die opties zijn natuurlijk niet echt wat we zoeken, dus misschien weten jullie (evt. uit ervaring) nog wat zaken?

Alvast bedankt! :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 31 jul 2013 18:59

Idd , trouwen en de grond in de gemeenschap brengen is de gemakkelijkste en goedkoopste manier.
Bij schenking zullen de rechten wel minder bedragen , het begint bij 30 %. Hier zit men wel met een probleem dat dit later problemen kan geven. Omdat de schenker meer heeft weggegeven uit zijn vermogen dan hij mocht to. eventuele reservataire erfgenamen.
Kopen is dan nog de meest aangewezen oplossing.
Praat eens met uw notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”