Erfrechtopvolging - banken

davina6
Topic Starter
Berichten: 5

Erfrechtopvolging - banken

#1 , 16 apr 2013 15:48

Ik ben voorlopige bewindvoerder van mijn vader sinds mijn moeder 6 weken geleden gestorven is. We hebben een attest van erfrechtopvolging gevraagd aan de registratie. Want de banken willen die in hun bezit hebben. Nu als voorlopige bewindvoerder moet ik een rekening en een spaarrekening openen in een financiële instelling naar keuze volgens de vrederechter. Mijn vader had natuurlijk al een rekening in een financiële instelling. Maar om het gemakkelijk te maken wil ik een rekening en spaarrekening openen bij mijn financiële instelling. Dat is ondertussen gebeurd en normaal zorgt de bank voor een gemakkelijk bankoverstap en regelen zij alles.

Dit is zou nu toch moeten in orde zijn na 3 weken. Maar de oude financiêle instelling wil het geld niet overmaken aan de nieuwe financiële instelling. Ze moeten een attest van erfopvolging hebben wat ik kan begrijpen en waar we nog op wachten. Maar mijn vader kan als langstlevende momenteel over 5000 eur beschikken . Zijn ze dan niet verplicht om dit geld al over te zetten naar de nieuwe financiële instelling. De bankkaart is al geblokkeerd en ik kan geen facturen meer betalen of rekeninguittreksels meer nemen.

Hebben ze hier het recht om dit te doen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 apr 2013 16:03

Om die (max.) 5000 € over te zetten , zal u als bewindvoerder een soort contract moeten tekenen met die financiële instelling. Het gebruik van deze 5000 e is een faciliteit , die niet automatisch wordt toegepast. U moet het vragen en voor akkoord tekenen. Dit bedrag is eigenlijk een voorafname van het eigen deel van uw vader. Moeders deel komt in de nalatenschap en daar kan u dus niet over beschikken noch beslissen. Kosten van begraving en derg. kunnen daar dan weer van betaald worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

davina6
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 17 apr 2013 08:27

Waarom zegt de vrederechter dan dat ik een zichtrekening en een spaarrekening moet openen. Op de zichtrekening mag maar 1850 eur op staan en de rest gaat telkens over naar de geblokkeerde spaarrekening. Wanneer men bv grote kosten moeten doen zoals begrafenis moet ik telkens machtiging vragen aan de vrederechter om dit bedrag over te boeken naar de zichtrekening om te betalen. En dit mag in gelijk welke financiêle instelling. Dus zal de oude financiële instelling toch de gelden moeten vrijgeven.

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 16 mei 2013 20:45

Davina,

je spreekt eerst over 5000 € (is waarschijnlijk de som die de bank bereid is maximaal te debiteren) en nadien van 1850 (is waarschijnlijk de beslissing van de vrederechter. In dat laatste geval gaat de beslissing van de vrederechter boven het algemeen beleid van de bank. De oude bank zal gelden pas overschrijven naar een andere bank mits overlegging attest erfopvolging. Zij kan wel op voorlegging factuur bepaalde kosten betalen en eventueel leefgeld aan de langstlevende of zijn bewindvoerder bezorgen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”