Het gaat om het overlijden van een partner waarbij ze getrouwd waren met gemeenschap van goederen.
1)Bij de aangifte van de nalatenschap moet je aangeven of er een brandverzekering was en indien ja wat de verzekerde goederen en waarde zijn.
'k Heb gekeken naar de brandverzekering en hier staat een waarde voor het gebouw en de inhoud, moet je beide bedragen dan hier vermelden? Of is het dit niet wat ze bedoelen?
Gebruiken ze deze getallen ook voor de waarde van het huis?
2)Voor de gezinswoning zijn er verschillende leningen en ook een schuldsaldo. Uiteindelijk zouden de leningen niet volledig afbetaald zijn. Voor SR zou het een nul resultaat zijn omdat het om de gezinswoning gaat en die vrijgesteld is.
Onder welke rubriek moet je de uitbetalingen van de schuldsaldo (levensverzekeringen) brengen? Roerende goederen van het gemeenschappelijk en duidelijk vermelden dat het gelinkt is aan de gezinswoning? De resterende lening mag dan bij het passief van het gemeenschappelijk?
3) Voor de pensioenspaarfondsen hebben we de bruto bedragen gekregen van de bank. Om de nettowaarde op datum van overlijden te kennen, moeten we de belastingen berekenen. Hierbij moeten we naar het fictief kapitaal met een rendement van 4.75% kijken.
Die 4.75% wordt telkens in januari bijgevoegd. Daar het om een overlijden van december gaat, mag je dan voor het laatste jaar de interest pro-rata rekenen? Op de totale interest moet je dan 25% voorheffing ervan afdoen?
Heeft iemand ooit al 33% boetetarief toegepast op het pensioenspaarfonds van de overlevende partner?
4) Sommige banken geven de totalen zonder interest te splitsen, anderen doen het wel. Geven jullie meestal de interesten apart of doen jullie gewoon wat de bank doet?
5) Wat wordt er meestal voor het 'liggend geld' ingevuld?
6) Moet je op het formulier totalen maken per rubriek of is dit de taak van de registratie?
Alle informatie over bovenvermelde puntjes is welkom. Andere tips mogen natuurlijk ook.