Recht op centen na overlijden echtgenoot

van hecke anne
Topic Starter
Berichten: 1
Locatie: TEMSE

Recht op centen na overlijden echtgenoot

#1 , 06 mei 2007 19:53

Graag zou ik info ontvangen ivm erfrecht
Ik ben reeds jaar gehuwd en wij hebben geen kinderen uit ons huwelijk er is 1 kind uit het vorige huwelijk van mijn echtgenoot mijn echtgenoot heeft een testament bij de notaris laten schrijven waarin hij ons huis, en alle liggende gelden bij zijn overlijden aan mij nalaat in volle eigendom. Het kind uit zijn eerste huwelijk zou het wettelijk minimum krijgen. mijn vraag is nu . Wat gebeurt er met spaarboeken en andere beleggingen ? Wordt dat kind dan toch van een deel van deze gelden naakte erfgenaam ?

:wink: Annemie
ANNEMIE

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 08 mei 2007 11:06

Bij ontbreken van een wettelijke definitie geldt het algemeen spraakgebruik,namelijk ?liggend geld,contanten,(ook) renteloos geld?...?(VAN DALE,Groot Woordenboek der Nederlandse Taal,?Gravenhage Nijhoff 1976,1362).

?spaarboeken en andere beleggingen? zijn in die zin dan ook geen ?liggend geld?,zodat ze dan buiten voornoemde testamentaire regeling vallen.

In dat geval erft het enig kind van uw echtgenoot de blote eigendom van al zijn ?spaarboeken en andere beleggingen?

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”