erven van de ouders (overleden) van je overleden vader.

elly
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: hulshout

erven van de ouders (overleden) van je overleden vader.

#1 , 27 apr 2007 18:29

hoi,
wij zijn met drie kinderen onze vader is al een hele tijd overleden zijn vader was voor hem al overleden ,dus alleen mijn grootmoeder leefde nog .
nu is zij ook onlangs gestorven . met onze nonkel en tante komen wij niet meer overeen en wij kwamen ook niet meer bij onze grootmoeder sinds de dood van onze vader (familie kwestie).

het huis van onze grootouders en inboedel staat daar maar, niemand neemt contact op met ons! mijn nonkel heeft de sleutel . wat moeten we doen?
kunnen ze met de inboedel zomaar gaan lopen ? ik had nog verschillende spullen gehad waar ik emotionele waarde aan hecht!!

en het geld dat op de bank staat kan daar iemand aan? kunnen onze nonkel en tante daar zo maar geld vanaf halen? en hebben wij het recht om te vragen aan de bank wat er op de rekeningen staat?
help??!!

met vriendelijke groetjes :D

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 apr 2007 20:50

Hoi Elly ,

samen met je broers en/of zussen erven jullie zoveel samen als jullie vader zou erven. Daar kan men niet onderuit. Indien uw grootmoeder geen testament heeft opgemaakt , erf jij dus 1/3 van 1/3.De slechte relatie met je familie verandert daar niets aan. De situatie wordt opgemaakt op de dag van overlijden , zeker voor de banktegoeden. Die moeten zo vermeld worden op de aangifte nalatenschap. Wel kan en mag daarvan de begrafenis betaald worden. De rest mag door de bank niet uitbetaald worden aan de erfgenamen zonder een offic?el dokument vanwege de vrederechter of een notaris. EN JULLIE MOETEN DAAR OP GENOEMD WORDEN!! Neem contact op met een notaris : die kan een inventaris laten opmaken van de inboedel , desnoods de woning laten verzegelen.
Als alles binnen het wettelijk stelsel is verlopen , had jullie vader - en nu dus jij met je broers/zussen- reeds 1/6 eigendom van de woning , dat door het overlijden van moeder nu 'volle' eigendom wordt.
De bank is verplicht de erfgenamen mee te delen welke bedragen zij doorgegeven hebben aan de Registratie : van die brief kan jij een kopij vragen. U zult wel moeten bewijzen dat U erfgenaam bent. Neem gerust contact met de bank.

Groeten.

NB. Ik ben morgen in Hulshout

wolf2
Berichten: 2071

#3 , 27 apr 2007 22:38

Zoals meestal heeft Wanthon al het werk al gedaan tegen dat ik wakker word. Ik kan alleen maar aanvullen dat je gratis een attest erfopvolging kan aanvragen op om het even welk registratiekantoor (het gaat het snelst op het kantoor bevoegd voor de woonplaats van je grootouder).

(notaris en vrederechter gaan ook; maar dat van de registratie is gratis en het snelst)

Het enige wat je moet hebben is een origineel uittreksel van de overlijdensakte. Je kan dat bekomen op het gemeentebestuur waar je grootouder overleden is. Met dat attest ga je naar het registratiekantoor (alle werkdagen van 8-12 uur). Men zal vragen naar de namen, adressen, geboortedata van alle erfgenamen (wat je evt. niet weet kan men daar ook opzoeken).

Je moet verklaren dat er geen testament was en nog enkele andere kleine zaken.

Je kan zoveel attesten vragen of je wil (met 4 zal je zeker toekomen); met zo een attest kan je bij een bank de rekeningen laten deblokkeren. Je moet dan natuurlijk wel weten bij welke banken je grootouder rekeningen had.

Je bent niet verplicht dezelfde aangifte nalatenschap in te dienen als die van je oom/tante. Maar aangezien er een huis was, MOEt je zo een aangifte indienen.

Gezien de problemen die er zijn, denk ik dat een notaris onontbeerlijk zal zijn voor deze zaak.

Reclame

elly
Topic Starter
Berichten: 2
Locatie: hulshout

#4 , 28 apr 2007 21:39

hoi
bedankt voor de snelle reactie!
ik had nog een vraagje
naar het schijnt had een neef van ons de volmacht op de rekening , de zoon van mijn tante.
nu heeft hij nog geld afgehaald toen mijn grootmoeder in het ziekenhuis lag .
ik heb mij laten wijs maken dat alles wat 3 maand voor het overlijden door de gevolmachtigde persoon zelf is afgehaald van de rekening hij hiervoor een verklaring moet geven is dit juist? en zo ja, als dit met de bankkaart via de muur gebeurd is hoe kan men dit dan nagaan? en gebeurd dit automatisch of moet dit via de notaris gebeuren?

wie betaald de notaris??

sorry voor de vele vragen.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 30 apr 2007 19:55

Beste,

de Registratie kan verantwoording vragen over de bestemming van gelden waarvan ze weet hebben dat die er waren minder dan drie jaar voor het overlijden : opbrengst van de verkoop van een onroerend goed , een uitbetaalde verzekering , een ontvangen erfenis, .....
Dus , jij mag zeker weten wat er met geld gebeurd is waar jij misschien recht hebt op een deel ervan. Indien men U geen verantwoording kan of wil geven ( maw. die sommen moeten desnoods terug in de pot) , heb jij het recht als erfgenaam bij de bank navraag te doen. Er zijn toch uittreksels van de bank : vraag die op aan de neef die de volmacht had. Een notaris is daarvoor (nog) niet nodig.
Indien er een notaris aangesteld wordt om de aangifte te doen en de nalatenschap te verdelen , is het ook de nalatenschap die hem betaalt, dwz. ieder al naargelang zijn deel.

Groeten.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”