Overlijden van schenker binnen de 3 jaar na schenking

Zeger Jansen
Topic Starter
Berichten: 11

Overlijden van schenker binnen de 3 jaar na schenking

#1 , 01 jan 2006 13:03

Besten,
Vooreerst mijn beste wensen.

Stel dat iemand van zijn ouders een schenking bekomt van zijn ouders en een of beide ouders binnen de 3 jaar na de schenking overlijden.
Nu weet ik dat in zulk geval de schenking binnen de erfenis valt.
Mijn vraag is nu:
Zullen de schenkingskosten die reeds betaald zijn gerecupereerd kunnen worden op de erfenistkosten
vb
reeds betaald 2000 euro schenkingkosten
erfeniskosten 10000 euro

zal men als erfeniskosten 10000 - 2000 = 8000 euro moeten betalen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 02 jan 2006 12:57

Art.7.De goederen,waarover...de afgestorvene kosteloos beschikte gedurende de drie jaren v??r zijn overlijden,worden geacht deel uit te maken van zijn nalatenschap,indien de bevoordeling NIET onderworpen werd aan het registratierecht gevestigd voor de schenkingen...(Wetboek Successierechten).


In de mate waarin de schenking behoort (Zie boven) tot de nalatenschap van de eerststervende schenker zijn hierop dan successierechten verschuldigd. Werd deze geschonken uit het gemeenschappelijk vermogen van beide echtgenoten dan werd ze voor de helft geschonken door de eerststervende.

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”