uitdoven vruchtgebruik

pattataolivia
Topic Starter
Berichten: 60

uitdoven vruchtgebruik

#1 , 19 sep 2012 14:38

Mijn vriend zijn moeder (weduwe) is onlangs overleden. Het notariskantoor heeft de aangifte van nalatenschap gedaan. Nu zijn er een aantal zaken die ik niet zo goed begrijp:

- In het "onroerend actief" staat = "20/32 volle eigendom van een woonhuis gelegen te,...". Die 20/32 werd gevormd als volgt =
- schoonmoeder kreeg 1/2 toen haar man overleed (haar deel van de gemeenschap)
- schoonmoeder erfde 1/4 van de nalatenschap (dus = van 1/2) = 1/8
- moeder had dus samen 5/8 =20/32

Nu begrijp ik hoe men aan 20/32 komt, maar waarom niet gewoon 1/2 van de woning aangeven (dus 16/32)?. Er werden vroeger (bij overlijden van mijn schoonvader) toch al op 16/32 successierechten betaald (schoonmoeder erfde 1/4 van de nalatenschap, kinderen elk 1/4 van 3/4).

- Er van uitgaande dat 20/32 moet worden aangegeven. Waarom wordt de inboedel voor de volle 100% aangegeven en niet voor 20/32. Het vruchtgebruik moet toch kosteloos uitdoven = geen successierechten voor de kinderen.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 19 sep 2012 23:39

Er is een dubbele overgang van dat 1/8 deel van het huis : eerst van vader naar moeder , nu van moeder naar kind. Elke overgang creeert successierechten.
Wat inboedel betreft , neem ik aan dat in huwelijkscontract stond dat die voor 100 % naar de langstlevende ging , dus hier ook dubbele overgang.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”