Verschillende vragen ivm nalatenschap

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

Re: Verschillende vragen ivm nalatenschap

#16 , 01 sep 2012 20:23

Ik voeg me weer bij de mening van Wanton.

Zich domiciliëren in Italië lijkt me toch niet eenvoudiger dan gewoon een correcte verdeling te doen van de erfenis.
Ik zie het al gebeuren dat ik in het Italiaans discussies zou moeten aangaan met de fiscus aldaar.....

ps:
-voor 4,5 percent investeer ik niet in een land dat tot de kandidaten behoort om uit de Eurozone te worden gezet.....en 30 à 40 percent te worden gedevalueerd....
- directe belastingen en zeker successierechten vallen buiten de Europese Verdragen, daarom is het Europees Hof van Justitie niet bevoegd!!!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#17 , 02 sep 2012 14:10

Ik voeg me weer bij de mening van Wanton.

Zich domiciliëren in Italië lijkt me toch niet eenvoudiger dan gewoon een correcte verdeling te doen van de erfenis.
Ik zie het al gebeuren dat ik in het Italiaans discussies zou moeten aangaan met de fiscus aldaar.....

ps:
-voor 4,5 percent investeer ik niet in een land dat tot de kandidaten behoort om uit de Eurozone te worden gezet.....en 30 à 40 percent te worden gedevalueerd....
- directe belastingen en zeker successierechten vallen buiten de Europese Verdragen, daarom is het Europees Hof van Justitie niet bevoegd!!!
Voor discriminatie is het Hof wel degelijk bevoegd. Het niet toepassen van op andere vlakken aanvaarde gevolgen van vruchtgebruik in successie, maakt een discriminatie uit.

Ik zou de Belgische Staat graag eens weten motiveren waarom burgerrechten (verbod van discriminatie) overtreden worden, maar dat zal al wel een feit worden voor hun nieuwe fiscale procedure (ook inzake toepassingen in verband met successie!). Hoe arrogant en dom kunnen die mensen wel niet zijn?

En wat eventuele discussies met de Italiaanse fiscus betreft, die zouden in deze situatie niet bestaan omdat ik refereerde naar gepensioneerden. Voor zover dat geen Belgische ex-ambtenaren zijn worden hun Belgische pensioeninkomsten in Italië belast (nog een paar duizend euro extra financiële besparingen, extra dolce far niente met uitgespaarde Belgische belastingen).

Voor de rest is er een uitgewerkte bezwaarprocedure waar je meer dan voldoende info en bijstand voor vindt.

En als er al problemen zouden zijn dan mag je nooit denken vertrekkende van je gekende achtergrond, de Belgische, omdat in geen enkel ander land het er zo extreem aan toe gaat dan in België.

Een paar jaar terug werkte ik nauw samen met een aantal Amerikaanse juristen en accountants. Eén van die accountants vermeldde op een gegeven dag dat haar vader een brief gekregen had van de IRS. Wat was de situatie? De vader betaalde onderhoudsgeld aan zijn ex-partner en had sinds vele jaren een hoger bedrag aan onderhoudsgelden afgetrokken op zijn fiscale aangifte dan zijn ex-echtgenote van haar kant aangaf als ontvangen.

Met onze 'Reynders' die altijd de mond vol had over hoe extreem die IRS wel werkte en welke torenhoge boetes die toepasten, verwachtte ik het ergste voor die vader. Ik vroeg haar dan ook onmiddellijk waarom haar vader (of zij als accountant) niet naar de IRS stapte met een voorstel ten einde al die problemen - die ik verwachtte die op hem gingen neerkomen - te vermijden.

Tot mijn verbazing kreeg ik een lach te horen vanwege mijn gesprekspartner. In die brief die vader van de IRS gekregen had waar verwezen werd naar een jarenlange - wat je bij ons zou geklasseerd krijgen als fiscale fraude - stond een vraag : of ze al deze bedragen dienden aan te passen in zijn aangifte (vermindering van afgetrokken onderhoudsgelden) of vermeerderen bij zijn ex-partner. Verder was er geen gevolg, geen boetes, geen intresten, niets!

Dit samen met een serie afhandelingen met niet Belgische administraties doet iemand beseffen dat we hier serieus belogen en bedrogen worden (toch als ze het toepassen van al die Belgische boetes koppelen aan 'hoe ze het in andere landen toepassen').
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

humres
Topic Starter
Berichten: 21

#18 , 30 sep 2012 17:53

Nog graag een antwoord op volgende vraag:

Ben van plan om een onroerend vermogen aan te geven van € 190.000 (schatting)
Aangezien de helft eigendom was van moeder en er reeds SSR werden betaald in 1996 op de andere helft bij het overlijden van vader zal ik € 190.000 : 2 = € 95.000 vermelden.
Te delen door 5 (5 erfgenamen in rechtstreekse lijn) : € 19.000 per erfgenaam.
SSR te betalen op onroerend : € 19.000 x 3% = € 570
Het is natuurlijk mogelijk dat de verkoop meer kan opbrengen , laat ons hardop dromen bv.€ 250.000
Hierdoor dien ik natuurlijk een bijvoeglijke aangifte te doen om de bijkomende successierechten te betalen (na het verlijden van de akte ?)
Hoe wordt dit uiteindelijk afgewikkeld ?

Volgens mij ( graag verbetering indien niet juist ) zal de registratie de volgende bewerking doen :

€ 190.000 :2 wordt € 250.000 :2 = € 125.000.
Te delen door 5 : € 25.000 per erfgenaam
SSR te betalen op onroerend : € 25.000 x 3% = € 750

Bij te betalen per erfgenaam : € 180.

Reeds van harte bedankt bij voorbaat.

Reclame

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#19 , 30 sep 2012 21:13

Je moet wel een 'realistische' waarde opgeven in de aangifte. Het principe dat u aanhaalt is correct. Maar bij een te groot verschil is er wel een boete mogelijk.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

humres
Topic Starter
Berichten: 21

#20 , 30 sep 2012 21:58

Hartelijk dank Wanton voor je antwoord.

Wat betreft de "realistische waarde" wil ik nog even zeggen dat bij het overlijden van mijn broer in 2007 als waarde € 140.000 werd opgegeven door de notaris.
Nu geef ik een waarde aan die ong.35 % hoger ligt dan in 2007.
Ter info : bij het overlijden van mijn vader in 1996 werd een waarde opgegeven van BF 2995000.Hier was de administratie niet mee akkoord.
Hun schatting was toen BF 3500000.
Persoonlijk denk ik niet dat een verkoopprijs van € 250000 kan gehaald worden,maar je weet maar nooit.
Het is maar zoveel waard als de zot er voor geeft zeggen ze bij ons.

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#21 , 03 okt 2012 14:32

Nog graag een antwoord op volgende vraag:

Ben van plan om een onroerend vermogen aan te geven van € 190.000 (schatting)
Aangezien de helft eigendom was van moeder en er reeds SSR werden betaald in 1996 op de andere helft bij het overlijden van vader zal ik € 190.000 : 2 = € 95.000 vermelden.
Te delen door 5 (5 erfgenamen in rechtstreekse lijn) : € 19.000 per erfgenaam.
SSR te betalen op onroerend : € 19.000 x 3% = € 570
Het is natuurlijk mogelijk dat de verkoop meer kan opbrengen , laat ons hardop dromen bv.€ 250.000
Hierdoor dien ik natuurlijk een bijvoeglijke aangifte te doen om de bijkomende successierechten te betalen (na het verlijden van de akte ?)
Hoe wordt dit uiteindelijk afgewikkeld ?

Volgens mij ( graag verbetering indien niet juist ) zal de registratie de volgende bewerking doen :

€ 190.000 :2 wordt € 250.000 :2 = € 125.000.
Te delen door 5 : € 25.000 per erfgenaam
SSR te betalen op onroerend : € 25.000 x 3% = € 750

Bij te betalen per erfgenaam : € 180.

Reeds van harte bedankt bij voorbaat.
Alles zal ervan afhangen of er de laatste jaren een gelijkwaardige woning verkocht werd in de buurt van de woning. Want dan heeft de registratie een referteprijs die ze kunnen gebruiken.

In principe zou je een laagste verkoopprijs kunnen aangeven in de successie en na verkoop - en de reële verkoopprijs gekend is - je sucessieaangifte aanpassen. Als ze bij de originele successieaangifte een referteverkoop hebben dan ga je rechten dienen te betalen volgens de prijs van die referteverkoop (verdubbeld wegens 'te lage aangifte'). Zoniet zou je enkel het verschil in successierechten dienen te betalen zoals je opgaf (mits de uiteindelijke verkoopprijs dan ook 250.000 euro bedraagt).

Een marge van 20%, zoals je vermeldt, lijkt niet abnormaal.

15 maand geleden werd bijvoorbeeld in een successiedossier een woning aangegeven voor 30% minder dan de vraagprijs bij verkoop (normaal had die 20% hoger geweest, maar één der erfgenamen wenste een hogere prijs - welke niet realistisch was). Die woning werd uiteindelijk verkocht voor een prijs die 10% lager lag dan die initiële vraagprijs, waardoor de uiteindelijke verkoopprijs nog steeds iets minder dan 20% hoger bedraagt dan opgenomen in de aangifte. Nu gaat er een bijkomende aangifte geschieden om deze prijs in de aangifte te verhogen tot de uiteindelijke verkoopprijs. In principe zouden hier geen bijkomende rechten of boetes mogen op komen...
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#22 , 03 okt 2012 16:07

Bijkomende rechten wel , maar geen boetes!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

gebruiker
Berichten: 713
Locatie: Aalst

#23 , 03 okt 2012 18:25

Bijkomende rechten wel , maar geen boetes!
In principe zouden hier geen bijkomende rechten of boetes mogen op komen...
Ik heb mij wat ongelukkig uitgedrukt : de normale verschuldigde successierechten zijn natuurlijk te betalen, maar in dit land met zijn rabiaat systeem van boetes (voor de gewone burgers, zelfstandigen en ondernemingen inkluis, althans) durven ze iets te kwalificeren als 'bijkomende rechten' ten einde ons naast boetes nog een pak meer te doen betalen.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

Terug naar “Successie- & Registratierechten”