op een later tijdstip mede-eigenaar worden

tomVH
Topic Starter
Berichten: 5

op een later tijdstip mede-eigenaar worden

#1 , 23 aug 2012 21:17

Ik en mijn vriendin hebben besloten een huis te kopen. Mijn vriendin studeert nog waardoor ik de koopsom + kosten zal betalen (spaargeld + lening). Echter zou ik haar graag de mogelijkheid bieden om binnen een paar jaar mede-eigenaar te worden van de woning zonder hoge registratierechten te moeten betalen. Als ze dat binnen enkele jaren zou willen, zou ik haar dus de mogelijk geven om mee te investeren in de woning. Is dit op een of andere manier mogelijk zonder dat ze nu reeds mede-eigenaar is?

Als zij nu reeds mede-eigenaar wordt (voor een heel klein stukje) kan zij later een deel kopen waarop dan het verdelingsrecht betaald moet worden 2,5 %. Als zij nu echter mede-eigenaar wordt heeft dit een aantal andere fiscale nadelige gevolgen (sutdietoelage en abattement). Vandaar zou het beter zijn dat zij nu geen mede-eigenaar wordt.

Ik heb vernomen dat dit later ook mogelijk is als we gehuwd zouden zijn. Ik vind echter geen informatie hierover. Zou iemand duidelijkheid kunnen scheppen aub.

Alvast hartelijk dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 24 aug 2012 14:19

De goedkoopste oplossing om haar mede-eigenaar te maken is : trouwen. U doet inbreng van het huis in de gemeenschap. Registratie recht : 25 €.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

tomVH
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 24 aug 2012 21:38

Bedankt voor je reactie wanton, maar zoals jij het aangeeft is het precies of ik breng de woning in de gemeenschap zonder dat er een financieel tegenprestatie verwacht wordt van de huwelijkspartner. Als er dan ooit iets fout loopt, doe ik mij héél veel verlies. Of zie ik het verkeerd?

Als ik het verkeerd zie, heb je dan toevallig geen boek dat je kan aanraden dat ik eens kan lezen. Gewoon uit interesse en om te weten wat er kan en niet kan.

Ik heb mij misschien verkeerd uitgedrukt. Ik wil haar de mogelijkheid geven om later in de woning te investeren.

Stel ik koop nu een woning van 100 kEUR
Na 5 jaar brengt zij ook 100 kEUR in voor renovatiewerken.
Ieder heeft dus 50 % geïnvesteerd in de woning.

Stel na 10 jaar loopt er iets fout in de relatie. De woning is dan vb. 250 kEUR waard.

Als ik dan de woning wil overkopen, moet ik haar deel overkopen voor de prijs van 125 kEUR. Als de woning na 10 jaar maar 150 kEUR meer waard is (door het instorten van de vastgoedmarkt), moet ik haar deel overkopen voor 75 kEUR.

Zoiets zouden willen bekomen voor de komende jaren. Als ze wil investeren, wil ik haar die mogelijk geven.

Ik heb hier op het forum al gelezen dat bij het feitelijk samenwonen het mogelijk is het geïnvesteerde kapitaal van de partner uit te betalen als er iets fout loopt in de relatie. Maar ik lees echter niets over de meerwaarde (of minderwaarde) van dit geïnvesteerde kapitaal.

Eens er kinderen zouden volgen kunnen we wel wettelijk samen wonen of huwen maar binnen 2 jaar zal het waarschijnlijk nog iets te vroeg zijn. Toch zou ze al moeten kunnen investeren als ze dit wil natuurlijk.

Alvast bedankt!

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”