omzetten vruchtgebruik

gelsad
Topic Starter
Berichten: 3

omzetten vruchtgebruik

#1 , 27 jul 2012 14:19

Situatie:

Vader is overleden. In de nalatenschap zit onroerend goed die hij geërf had van zijn ouders, en die nu naar de kinderen komt met vruchtgebruik voor mijn moeder.
Nu is er voor dat onroerend goed reeds een verkoopscontract afgesloten voor overlijden, waarbij de som wordt uitbetaald eenmaal de bouwvergunningen etc… in orde is. Wij gaan er van uit dit bedrag te zetten op een nalatenschaprekening waarvan vruchtgebruik voor mijn moeder is.

Vraag:

Mij moeder wil een deel van dit geld aan de kinderen laten toekomen (omzetting vruchtgebruik), en een deel investeren in vastgoed (een appartement kopen op naam van kinderen met vruchtgebruik voor haar).

Is het toegelaten om op een deel van dit potje geld een omzetting van vruchtgebruik te doen, terwijl we een ander deel er in laten om later een appartement te kopen?

En moet het omzetten van vruchtgebruik via de notaris, of mogen we dit onder ons regelen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 27 jul 2012 16:46

Het geld van de verkoop is eigenlijk blote eigendom voor de kinderen met vruchtgebruik voor moeder. Indien jullie dat willen omzetten in een nieuw onroerend goed , kan dat in dezelfde verhouding. U moet u wel steeds laten begeleiden door een notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”