Nog extra belast op inkomen na betaling successierechten?

mikske
Topic Starter
Berichten: 115

Nog extra belast op inkomen na betaling successierechten?

#1 , 28 jun 2012 10:27

Beste,

Naar aanleiding van het overlijden van mijn grootvader gaan ik en mijn tante als wettige erfgenamen een aantal onroerende goederen verkopen (2 studio's en 1 arbeiderswoning). De verkoop van de onroerende goederen wordt in de maand juli opgestart. De aangifte successierechten moet ingediend zijn voor 12/09/2012.

Nu gaat deze verkoop gebeuren via een immokantoor. We hadden graag geweten of je naast het betalen van de successierechten nog een extra inkomstenbelasting zal moeten betalen (volgend jaar veronderstel ik dan) omdat je eigenlijk een heel deel inkomsten genereert door de verkoop van de onroerende goederen. Onze vrees is dan ook een beetje dat de overheid ons zwaar gaat belasten op die inkomsten uit de verkoop en we niet beter de verkoop spreiden in tijd? Ik zou persoonlijk de 3 onroerende goederen direct verkopen maar mijn tante wil liever meer tussentijd.

Bijkomende vraag:

Momenteel gaan we er van uit dat ieder de helft erft van grootvader maar het zou best kunnen dat mijn tante 2/3e erft en ik 1/3e (indien testament). Hoe gebeurt de berekening van de succesierechten dan per erfgenaam? Totale waarde onroerende goederen= 530.000 Euro

Hartelijk dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 28 jun 2012 14:46

Iedere erfgenaam betaalt op zijn erfdeel afzonderlijk.
Hoe lang bezat grootvader die ontoerende goederen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mikske
Topic Starter
Berichten: 115

#3 , 28 jun 2012 14:54

Hoe bedoel je "iedere erfgenaam betaalt op zijn erfdeel afzonderlijk"? Slaat dat op mijn bijkomende vraag ivm successierechten?

Weet de exacte datum niet maar grootvader had die eigendommen zeker al 50 jaar of langer in bezit.

Graag ook van iemand een antwoord op mijn hoofdvraag :D

Hartelijk dank

Reclame

vtec
Berichten: 170

#4 , 28 jun 2012 15:14

Tante betaalt op 2/3de van 530.000€ successierechten (353.333€)
U betaalt op 1/3de van 530.000€ successierechten (176.666€)

Hoogte van de tarieven hangt af van de domicilie van uw grootvader -> de tarieven en schijven verschillen namelijk per gewest (zie Google)

er zijn wel wat 'angeltjes onder het gras' :
(1) U weet nu nog niet of de ontvanger akkoord zal zijn met de geschatte waarde van 530.000€ aangezien U de aangifte pas in september moet indienen, zijnde 7 maanden na het overlijden.
(2) stel dat er een akkoord is en de erfgenamen verkopen binnen de 2 jaar en de waarde van de verkopen overtreft 530.000€ dan zal de fiscus nogmaals bij U komen aankloppen en moet U ook betalen op het stuk boven de 530.000€

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 28 jun 2012 15:24

Er moet niets worden betaald in het raam van de inkomstenbelasting.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 28 jun 2012 16:54

Men mag veronderstellen dat het immokantoor een realisitische waarde-bepaling doet omtrent de te verkopen goederen. In principe zal de Ontvanger daarmee akkoord gaan. Men geeft beter een iets te lage schatting in de aangifte nalatenschap , in plaats van teveel. Bij een hogere verkoopprijs , binnen twee jaar 5 maanden na overlijden , doet men spontaan een supplementaire aangifte en betaalt iets bij. Bij een lagere verkoop krijgt men immers de betaalde successierechten niet terug.
Beide erfgenamen - kind en kleinkind- erven in principe evenveel. De successierechten bedragen in Vlaanderen : per erfgenaam berekend en roerend en onroerend apart :
schijf tot 50.000 € = 3 %
schijf 50 à 250.000 € = 9 %
daarboven = 27 %
In de personenbelasting moet men niets aangeven van een erfenis. Maar misschien - met de nieuwe bepalingen van Di Rupo - moeten wel alle intresten aangegeven worden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 28 jun 2012 17:03

In de personenbelasting moet men niets aangeven van een erfenis. Maar misschien - met de nieuwe bepalingen van Di Rupo - moeten wel alle intresten aangegeven worden.

@Wanton: volgens mijn boerenlogica zou die aangifte dan moeten gebeuren in de aangifte die na het overlijden nog moet worden ingediend in naam van de overledene, niet in de aangifte van de erfgenamen
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

mikske
Topic Starter
Berichten: 115

#8 , 29 jun 2012 18:46

Tante betaalt op 2/3de van 530.000€ successierechten (353.333€)
U betaalt op 1/3de van 530.000€ successierechten (176.666€)

Hoogte van de tarieven hangt af van de domicilie van uw grootvader -> de tarieven en schijven verschillen namelijk per gewest (zie Google)

er zijn wel wat 'angeltjes onder het gras' :
(1) U weet nu nog niet of de ontvanger akkoord zal zijn met de geschatte waarde van 530.000€ aangezien U de aangifte pas in september moet indienen, zijnde 7 maanden na het overlijden.
(2) stel dat er een akkoord is en de erfgenamen verkopen binnen de 2 jaar en de waarde van de verkopen overtreft 530.000€ dan zal de fiscus nogmaals bij U komen aankloppen en moet U ook betalen op het stuk boven de 530.000€
Als dat stuk boven de 530.000 Euro 'slechts' 30.000 Euro bedraagt gaat men daar ook nog op belasten? Zijn er geen percentages die men in aanmerking neemt hoeveel men boven de geschatte waarde mag zitten?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#9 , 29 jun 2012 23:14

Stel : uw aangifte per 1/9/12 vermeldt een waarde van 530.000 € , jullie betalen die successierechten. Indien u verkoopt per 1/10/12 voor 550.000 € , zal u idd een bijkomende aangifte én betaling moeten doen. Indien de verkoop echter heel wat later gebeurt , wordt die 530.000 € aangepast , geïndexeerd als u wil , aan de normale evolutie van de verkoopprijzen van onroerend goed in de regio. Eventuele beperkte meerwaarde wordt dan niet belast.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Successie- & Registratierechten”