25€ registratierechten ipv 1% bij terugname onroerend goed

Louis02
Topic Starter
Berichten: 1

25€ registratierechten ipv 1% bij terugname onroerend goed

#1 , 20 jun 2012 01:12

2000: Jan koopt een stuk bouwgrond op zijn naam.
2001: Jan en Marijke trouwen met wettelijk stelsel en inbreng van het onroerend goed in de gemeenschap.
2002: Bouw woning.
2012: Het huwelijkstelsel wordt aangepast naar scheiding van goederen ter vervanging van wettelijk stelsel. Het onroerend goed komt terug volledig op de naam van Jan.

Na contactopname van een medewerkster van de notaris met iemand van de griffie waren er volgens de griffie geen registratierechten verschuldigd. De aktes werden ook zdd opgemaakt en afgerekend. Een paar weken later ontvangt men de akte met het bedrag "25€" doorstreept en tekst "lees 3.000€" en de vraag vanwege de notaris om 2.975€ bij te storten.

Blijkbaar is deze situatie niet alledaags dat zowel de notaris twijfels had, als de verschillende versies van de griffie. Klopt de 1% voor de vermeldde situatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9894
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 20 jun 2012 10:50

Ik denk dat men er moeet van uit gaan dat dit dezelfde procedure is als bij een echtscheiding. De 1 % -regel is dan van toepassing.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Successie- & Registratierechten”