Termijn berekening successierechten

AC1987
Topic Starter
Berichten: 4

Termijn berekening successierechten

#1 , 13 apr 2012 12:26

Binnen de 5 maanden na het overlijden van een persoon dient men een aangifte van nalatenschap in te dienen bij het registratiekantoor. Vervolgens moet men binnen de 2 daaropvolgende maanden de successie betalen. Stel nu dat het registratiekantoor niet tijdig de successierechten berekend, waardoor de erfgenamen pas na de termijn van 2 maanden kan betalen. Moeten de erfgenamen dan intresten betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 apr 2012 12:32

Ik denk dat je een stap hebt overgeslagen. De tijd dat de overheid nodig heeft om de succesieaangifte na te kijken en de aanslag te berekenen. Pas nadat je die aanslag hebt ontvangen heb je 2 maanden opm te betalen. Dat nakijken en berekenen kan wel verschillende maanden duren. weet niet of hier een termijn op staat, maar ik denk het niet.
Bij niet tijdige betaling moet je geen intresten betalen, maar een boete. (een stuk hoger dan de intresten)

AC1987
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 13 apr 2012 12:42

Neen, volgens het registratiekantoor dien ik de successierechten te betalen binnen de termijn van 2 maanden volgend op de vervaldatum van het indienen van de nalatenschap.

http://www.belgium.be/nl/belastingen/na ... /betaling/

De erfgenamen en legatarissen (aangeduid in het testament) moeten elk successierechten betalen op wat zij krijgen.

De successierechten moeten worden betaald aan de ontvanger van het registratiekantoor waar de aangifte van nalatenschap werd ingediend. Ze moeten worden betaald in de twee maanden die volgen op de vervaldatum van de vastgestelde termijn voor het indienen van de aangifte van nalatenschap. Zodra deze termijn is verstreken, zal een interest worden aangerekend.

Stel, ik moet voor eind februari de aangifte van nalatenschap indienen. Ik dien deze uiteraard tijdig in. Vervolgens heb ik tot eind april tijd om de successierechten te betalen. Door een vertraging bij het registratiekantoor krijg ik de berekening pas begin mei in de bus. Wordt de betalingstermijn dan opgeschoven door de registratie? Of laten ze je meteen intresten betalen? (ook al hebben zij voor de vertraging gezorgd)

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 13 apr 2012 15:12

De successierechten moeten normaal betaald zijn 7 maand na het overlijden of 2 maand na de uiterste datum van aangifte. Indien zij laatijdig de aanslag doorsturen zodat de wettelijke termijn niet gehaald wordt , geven zij gewoonlijk spontaan een andere vervaldatum, vb. 14 dagen na verzending. Het zou dus straf zijn dat men boete en/of intresten moet betalen als de Registratie te laat is met haar werk.
Van de aandere kant , vraag zelf nooit aan de Registratie of zij het aanslagbiljet willen opmaken , wanneer vb. de vervaaldatum nadert. Want soms komt van uitstel afstel. Na een bepaalde periode vervallen dan de rechten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

vtec
Berichten: 170

#5 , 13 apr 2012 15:49

De successierechten moeten normaal betaald zijn 7 maand na het overlijden of 2 maand na de uiterste datum van aangifte.
Mijn notaris vertelde me dat het niet veel zin heeft om een dossier rap-rap in te dienen gezien het toch pas in behandeling wordt genomen 5 maanden na het overlijden. Dus als overlijden stel op 15/01, moet het dossier binnen zijn uiterlijk op 15/06, want het wordt ten vroegste pas vanaf die datum in behandeling genomen. Klopt dit?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 13 apr 2012 18:20

Inderdaad. De Registratie wacht tot 5 maanden na de datum van overlijden om een dossier te behandelen. Uitleg : men kan tot die dag verbeteringen , wijzigingen , aanvullingen indienen. Slechts op die datum wordt een aangifte als definitief aanzien.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 13 apr 2012 19:58

. Slechts op die datum wordt een aangifte als definitief aanzien.
En wanneer weet je dan hoeveel je moet betalen?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 13 apr 2012 20:37

Zoals gezegd , het versturen van het aanslagbiljet kan nog een hele tijd duren. Eventueel geeft Registratie enkele dagen respijt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 14 apr 2012 11:17

Heb even de moeite genomen om het successiedossier van mijn overleden moeder van zolder te halen.
Heb dit lledig zelf afgehandels, dus zonder tussenkomst van een notaris of iemand anders. heb nog 1 broer en 2 zussen.
Moeder overleden op 18.09.2009
Aangifte persoonlijk binnengebracht op het registratiekantoor (afdeling successies) 12.02.2010
Aanslagbiljet ontvangen op 17.08.2010 met als uiterste datum van betaling: 30.09.2010
Geen boetes noch intresten verschuldigd.
Waar blijf je hier met uw termijn van 7 maanden? Er zijn iets meer dan 12 maanden over gegaan.

AC1987
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 14 apr 2012 14:42

Waar blijf je hier met uw termijn van 7 maanden? Er zijn iets meer dan 12 maanden over gegaan.
Dat is net het punt. De registratie schrijft deze termijnen voor. Ten laatste 5 maanden na een overlijden moet men de aangifte van nalatenschap indienen en ten laatste 7 maanden na het overlijden dient men de successie te betalen.

De registratie heeft dus twee maanden de tijd om de successie te berekenen. In jouw geval heeft het dus 5 maanden in beslag genomen. M.a.w. de registratie is er zelf verantwoordelijk voor dat de successierechten niet geïnd worden in de door hen opgelegde termijn.

Alvast allen bedankt voor de reacties.

vtec
Berichten: 170

#11 , 14 apr 2012 15:45

Heb even de moeite genomen om het successiedossier van mijn overleden moeder van zolder te halen.
Idem gedaan -> overlijden moeder DEC-2008, successie laten regelen door de notaris en medio JUN-2009 hebben we de successierechten gestort op de rekening van de notaris...

Nu ik er over nadenk : grote kans dus dat dit bedrag daar nog ettelijke maanden intrest heeft opgebracht want het was geen eenvoudige nalatenschap (Pa/Ma beiden zelfstandig met elk hun eigen vennootschap maar gedeeld aandeelhoudersschap onderling en met de kinderen)

Be.Ma.Tix
Berichten: 5

#12 , 15 apr 2012 15:40

Uit enige ervaring kan ik bevestigen dat de Administratie de aangifte van nalatenschap zal behandelen nadat de indieningstermijn van 5 maanden verstreken is, aangezien tot die datum er eventuele verbeterende/aanvullende aangiften kunnen ingediend worden (behalve wanneer men in de oorspronkelijke aangifte verzaakt heeft aan de indieningstermijn, doch dit heb ik nog maar 1x meegemaakt.)

Na die 5 maanden zal de Administratie dus de successierechten berekenen. Meestal laten ze snel weten hoeveel de successierechten bedragen, doch soms kan hier wel een aantal weken overheen gaan.

In het laatste geval wordt de betalingstermijn, zoals Wanton eerder zei, inderdaad "verlengd" zodat de erfgenamen toch voldoende tijd hebben voor de betaling van de successierechten.

Let echter wel op: deze respijt heeft enkel betrekking op de oorspronkelijke aangifte en niet op eventuele bijvoeglijke aangiften. In dit geval kan het zijn dat de bijvoeglijke rechten reeds binnen bv. 2 weken moeten betaald zijn.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”